Posláním studijního předmětu PC5 Počítačová podpora výuky je seznámit studenty se základními způsoby využití informačních technologií ve vyučování a učení z různých aspektů s cílem přispět k poznání a pochopení skutečného vzdělávacího potenciálu ICT a připravit studenty jako budoucí učitele na efektivní využití informačních technologií pro podporu výuky a učení.
Cíl předmětu spočívá v osvojení poznatků o významu a funkci počítačových technologií ve výuce a v procesu učení žáka, ve zvládnutí základních přístupů k využití programových prostředí a zhodnocení jejich specifik a funkčních možností a v návrhu postupů pro různé edukační situace. Obsahově se předmět zaměřuje na teoreticko-metodologické a praktické otázky související s možnosti využití počítače ve výuce a integrací ICT do vzdělávání, na projektovou výuku s využitím ICT, distribuovanou výuku a praktické ukázky využití ICT ve výuce a učení.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
The aim of subject PC5 computer supported tuition is to introduce students to basic ways of using information technology in teaching and learning from different aspect with the target to add some to knowledge and understanding of real educational potencional ICT and prepare students as future teachers on the effective using of information technology for support teaching and learning.
The goal of this subject is to get better knowledge about meaning and function of computer technology in the tuition and in process of pupil's learning, in mastering basic point of view in using program environment and to evaluate its specific and functional possibilities and analyzing what to do in different educational situation. Content of this subject is focused on theoretical-methodical and practical questions connected with possibilities of using computer in tuition and integration of ICT into education, on the project tuition with using ICT, distributed tuition and practical examples of using ICT in the tuition and learning.
Literatura
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
DONÁT, J. e-Business pro manažery. Praha : Grada Publishing, 2000.
FIALOVÁ, I. Evaluace Internetových stránek. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc : UP Olomouc, s.191-192, 2000.
JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2
MATĚJKA, Michal. Počítačová kriminalita. Brno : Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-419-2
NASKE, P. Metodický portál - Počítačová gramotnost v základních školách [online]. 2007 [cit. 2009-03-14]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/219/1534
PALMER, S., WEAVER, M. Úloha informací v manažerském rozhodování. Praha : Grada Publishing, 1999.
Patton, Ron Testování softwaru. Brno: Computer Press, 2002, 1. vydání. 313 stran. ISBN 80-7226-636-5.
POLČÁK, Radim, GŘIVNA, Tomáš. Kyberkriminalita a právo. Praha : AUDITORIUM, 2008. 220 s. ISBN 987-80-903786-7-4.
PROVAZNÍK, K. Zdraví a zdravotnictví - Děti a dospělí před obrazovkou [online]. 2000 [cit. 2009-01-09]. Dostupný z WWW: http://www.zdrav.cz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=22
RODRYČOVÁ, D., STAŠA, P. Bezpečnost informací. Praha : Grada Publishing, 2000.
SMEJKAL, V. Internet a §§§. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0058-1
Počítačové a informatické právo. http://fmv.vse.cz/depts/kpra/pra_202o.htm
server Parlamentu ČR http://www.psp.cz/
Studijní materiály v Moodle
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
- Aktivní přístup k zadaným úkolům v seminářích - Prezentace a obhájení práce na dané téma s prokázáním příslušné úrovně teoretických vědomostí dané problematiky a s prokázáním praktické způsobilosti využívat informační zdroje a výukový software v učení a ve výuce. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě uvedené literatury a informačních zdrojů.
Sylabus -
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
Informační společnost, informační technologie, informační gramotnost, vzdělávání v informační společnosti, informační výchova
Informační zdroje, kompetence učitele a žáka, evaluace informačních zdrojů
Média, media a komunikace, pedagogika médií
Komunikace, pedagogická komunikace s ICT podporou
Postavení a funkce ICT ve vzdělávání, využití ICT ve výuce v závislosti na počtu počítačů, programech, charakteru technologie a různých etapách výuky
Gender a ICT
Projektová výuka, příklady projektové výuky s počítačovými technologiemi; distribuovaná výuka, e-learning, virtuální vzdělávací prostředí
Klasifikace a taxonomie didaktického software, zdroje software, nasazení výukového software, analýza didaktického software, evaluace výukového softwaru
Ergonomie práce s počítačem
Právní problémy používání software, Internet a právní hledisko
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
Information society, information technology, information literacy, education in information society, information instructing
Information resources, teacher and pupil competences, resources evaluation, media, media and communication, media pedagogy, pedagogy communication with ICT support
Gender and ICT
Project education, examples of project education with computer technology, distributed learning, e-learning, virtual educational environment
Classification and taxonomy of didactical software, software resources, using educational software, didactical software analyze, ergonomics of computer work
Educational software, information resources and www pages evaluation
Legal using software, Internet and legal point of view