Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Předmět vytváří podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem předmětu budou observace středoškolských učitelů při výuce (3 x 4 vyučovací hodiny) a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele. Dle aktuálních možností si studenti vyzkoušejí také vlastní výuku v menších úsecích (příprava jedné aktivity nebo asistování vyučujícími či tandemové učení). Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Předmět je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi v rámci tzv. pedagogického minima a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
The course creates conditions for linking theoretical and practical training of future teachers in the form of pedagogical observations at selected secondary schools, subsequent analyzes and discussions on key topics of teaching practice, such as preparation for teaching, evaluation, selection and adaptation of materials, classroom management, individualization of teaching, cooperation with parents, beginning teachers, etc. The core of the course will be observations of secondary school teachers during teaching (3 x 4 lessons) and their subsequent analysis in the presence of the relevant teacher. According to the current possibilities, students will also try their own teaching in smaller sections (preparation of one activity or assisting teachers or tandem learning). Students will become familiar with various observation techniques and acquire the skills to apply them in practice and choose appropriate techniques for various purposes. They will also learn to give feedback to the teacher in the form of a post-observation analysis and observation protocol. They will also learn about the possibilities of applying observational skills for the purposes of pedagogical, didactic and action research. The course is designed as preparation for mandatory teaching practice within the so-called pedagogical minimum and develops the ability to have a reflective approach to the teaching profession.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné ke kritickému zhodnocení výukového procesu na základě pedagogického pozorování.
Rozvinout chápání interakce učitele v jazykové třídě a rolí učitele a studentů.
Prohloubit chápání složek vstupujících do přípravy učitele na výuku.
Rozvinout chápání vyučování jako dynamického procesu zohledňujícího kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování.
Rozvinout schopnost skupinové spolupráce při hodnocení vyučování.
Rozvinout schopnosti potřebné pro sestavení efektivní zpětné vazby jak formou ústního rozboru, tak prostřednictvím observačního protokolu.
Rozvinout schopnosti aplikovat různé observační techniky pro řešení specifických problémů, které při výuce vyvstávají.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Develop analytical abilities and communication skills needed to critically evaluate the teaching process based on pedagogical observation.
Develop an understanding of teacher interaction in the language classroom and the roles of teacher and students.
Deepen understanding of the components involved in teacher preparation for teaching.
Develop an understanding of teaching as a dynamic process taking into account curriculum, syllabus, learning objectives and student needs in the context of variables influencing teaching.
To develop the ability of group cooperation in the evaluation of teaching.
Develop the skills needed to compile effective feedback both in the form of an oral analysis and through an observational protocol.
Develop the ability to apply various observation techniques to solve specific problems that arise during teaching.
Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Dokážiobservovatsvé kolegy při výuce, rozpoznat různé metodické postupy v jejich práci a poskytnout jimkonstrkutivní zpětnou vazbu.
Dokáži kriticky zhodnotit observovanou výuku na základě znalostí teoretických principů.
Dokáži poskytnout efektivní zpětnou vazbu jak formou ústního rozboru, tak prostřednictvím observačního protokolu.
Dokáži chápat vyučování jako dynamický proces zohledňující kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování a tyto faktory zahrnout do zpětné vazby či protokolu.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
I can observe my colleagues during teaching, recognize different methodological procedures in their work and give them constructive feedback.
I can critically evaluate the observed teaching based on knowledge of theoretical principles.
I can provide effective feedback both in the form of an oral analysis and through an observation protocol.
I can understand teaching as a dynamic process taking into account the curriculum, syllabus, learning objectives and student needs in the context of variables affecting teaching and include these factors in feedback or protocol.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Účast na úvodním a závěrečném semináři na FF UK.
Účast na všech hospitačních blocích vč. výuky přidělených aktivit (3x 4 hodiny).
Účast na pohospitačních rozborech (3x 1 hodina).
Odevzdání 3 hospitačních protokolů a zpracovaných reflexí
Odevzdání jednoho libovolného artefaktu do vlastního profesního portfolia
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Participation in the introductory and final seminar at the FF UK.
Participation in all hospitalization blocks inclusive teaching of assigned activities (3 x 4 hours).
Participation in business analysis (3x 1 hour).
Submission of 3 hospitalization protocols and processed reflections
Submission of one arbitrary artifact to one's own professional portfolio
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.
Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.
Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.