Seminář zaměřený na realizaci vlastního autorského projektu. Předmět, koncipovaný jako tvůrčí dílna formou blokové výuky, má studentovi umožnit hlubší proniknutí do zákonitostí grafické tvorby. Základem jsou tvořivé etudy a experimentální činnost v materiálu a technice směřující k rozvoji výtvarného myšlení ve vazbě na účel a užití grafického designu a ilustrace. Student se v dílně seznámí se širokou škálou výtvarných přístupů, technických postupů a výrazových možností v kontextu s aplikací do výtvarné výchovy na různých stupních a typech škol.
- Student rozvíjí základní znalosti a dovednosti, které si osvojil v semináři bakalářského stupně formou samostatné práce nad uceleným autorským projektem.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
Seminar focused on the realization of individual student art project. The course is conceived as a creative workshop which will allow the student to gain deeper insight into the rules of applied graphic art. The basis of the course are creative exercises and experimenting with material and a technique, leading towards development of art thinking in relation to the purpose and use of graphic design and illustration. The student will get familiar with a wide range of art approaches, technical procedures and expression possibilities in the context of application to art education at various levels and types of schools. The student will extend basic knowledge and skills, which they gained already during bachelor seminar in a form of independent authorial work
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (26.01.2019)
Práce na autorském časopisu/zinu. Nahlédnout a reflektovat pedagogické aspekty vlastního tvůrčího procesu. Pokusit se transformovat jedinečnou zkušenost do pedagogického výstupu.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (28.01.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015. MUNARI, B. Umění jako řemeslo. Praha: Rubato. 2014. KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno:ComputerPress, 2000. PECINA, M. Knihy a typografie. Brno: Host, 2012.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. AMBROSE, G. HARRIS, G Typografie. Brno: Computer Press, 2010. BHASKARANOVÁ L. Design publikací. Praha: Slovart, 2007. BLAŽEJ, B. Grafická úprava tiskovin. Praha: SPN, 1990. DUSONG, J. L., SIEGWARTOVÁ, F. Od olova k počítačům. Praha: Svojtka a Vašut, 1997. FIELL, CH. & P. (ed.) Graphic Design Now. Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005. GILL, E. Esej o typografii. Praha: Rubato. 2014. HLAVSA, O. WICK, K. Typographia I. Praha: SNTL, 1976. HLAVSA, O. WICK, K. Typographia II. Praha: SNTL, 1981. HLAVSA, O. WICK, K., ŠETLÍK J. Typographia III. Praha: SNTL, 1986. Kolektiv.: Ladislav Sutnar – design in action. Praha: Argo, 2003. HROCH, M. Křičím: „To jsem já.“ Praha: PageFive, 2017. NOGA, P. Od designu k designu. Příběhy grafického designu ze sbírek Moravské galerie v Brně. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2019. LOSOWSKY, A. We love magazines. Luxemburg: Editions Mike Koedinger SA, 2007. OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha“ Libri, 1999. SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart, 2008. SIMMONS, J. Kompletní příručka pro designéry. Praha: Slovart, 2009. SRP, K. BYDŽOVSKÁ, L. BREGANTOVÁ, P. Karel Teige a typografie. Praha: Akropolis, Arbor vitae. 2009. ŠTORM, F. Eseje o typografii. Praha: Revolver Revue 2008. TWEMLOWOVÁ, A. K čemu je grafický design? Praha: Slovart, 2008. WIEDEMANN, J. (ed.) Illustration Now 1- 4 .Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005. ZEEGEN, L. The Fundamentals of Illustration. Laussane: AVA Publishing, 2005-2011.
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (26.01.2019)
přednáška/seminář
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (26.01.2019)
01. Zadání semestrálních prací. 02. Historie grafické úpravy publikací. 03. Školní časopisy. Nezávislé časopisy/ziny. 04. Layout, forma, prostor, obsah (kompozice prvků v prostoru, pozitivní negativní prostor, symetrie a asymetrie, kontrast, proporce, struktura a intuice). 05. Sazba, základní principy typografie (výběr písma, písmo jako vizuální prvek, proměny typografické struktury v závislosti na struktuře jazyka, hierarchie, typografický detail). 06. Obrazy, fotografie, ilustrace (písmo a obraz, obrazová metafora, stylizace, prolínání stylů). 07. Finální realizace praktického projektu. Zápočtový termín.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (28.01.2021)
Aktivní účast na seminářích. Povinná účast na korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučujícího.