Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Příprava učitele na vedení výtvarných činností.
Analýza, reflexe a evaluace vyučovacího procesu.
Proces a produkt ve výtvarné výchově. Rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovým didaktikem. Studenti si zakládají a vedou pedagogické portfolio.
Pro distanční výuku se těžiště činností přesouvá k analýze a reflexi dostupných videozáznamů vyučovacích hodin, k analýze a reflexi písemných záznamů a žákovských výstupů.
Možnost náslechové praxe v živých vyučovacích hodinách se bude řešit individuálně podle podmínek v místě pobytu studentů.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
Teacher preparation for supervising art activities. Analysis and reflection of the teaching process. Process and a product in Art education. Analyses of the teaching process and assigned tasks with faculty teachers and a subject didactics.
Students set up and run their own pedagogical portfolio.
For distance learning, the focus of activities shifts to the analysis and reflection of available video recordings of lessons, to the analysis and reflection of written records and pupil outputs.
The possibility of follow-up practice in live lessons will be dealt with individually according to the conditions at the student's place of residence.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (01.10.2018)
Cílem předmětu je obrátit pozornost studentů k praktické výuce, na základě provedených záznamů a pozorování analyzovat konkrétní odučené hodiny a položit základy k vlastnímu náhledu na jejich průběh a efektivitu.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
The aim of the course is to turn students' attention to practical teaching, to analyze specific lessons based on the records and observations made, and to lay the foundations for their own insight into their progress and effectiveness.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (01.10.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999.
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007.
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. UK Ped F, Praha 1994.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. UK Ped F, Praha 1995.
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.
Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech, sborník. PedF UK, 1998.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999.
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007.
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. UK Ped F, Praha 1994.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. UK Ped F, Praha 1995.
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.
Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech, sborník. PedF UK, 1998.
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
náslechy v realizovaných vyučovacích hodinách;
seminář zaměřený na na analýzu realizovaných hoidn, provnávání výsloedků individuálních analýz, návrhy alterací a pod.
vedení pedagogického portfolia
pro distanční studium budou mít studenti k dispozicic videozáznamy hodin, semináře budou probíhat on line
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.09.2020)
prezentace pedagogickho portfolia
zápočet
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
continuous participation (Z)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (01.10.2018)
prezentace portfolia komentovaných záznamů z absolvovaných náslechových hodin