Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky: Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína v
předškolním vzdělávání.
Myšlenkové modely výtvarné výchovy jako východiska plánování („jednotka“ výtvarné činnosti, tematické celky,
projekty).
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Pedagogical aspects of aestetic interactions: Aims, contents and tools of art education
on pre-school education.
Conceptual models of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Cíl : Položit základy k teoreticky zdůvodněnému procesu přípravy a realizace výtvarné edukace jako tvořivě-výrazové dimenze předškolního vzdělávání. Integrovat receptivní, produktivní a výtvarně teoretickou dimenzi kompetence učitelky mateřské školy.Vytvořit poučený náhled na záměrně navozené a učitelkou vedené výtvarné činnosti dětí a funkční slovník pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Cíl předmětu:
Theoretical grounding of the proces of Visual Arts Education conceived as an expressive dimension on pre-school level. Receptive, productive and theoretical dimension of the pre-school teacher. Creating understanding of the creative process and basic concepts.
Key words: responsibility, competence, decision-making, information, interpretation, aesthetic intraction, visual perception, imagination, creativity, expression, purpose, form
Literatura -
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu/učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012-2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 351 s. ISBN 978-80-7290-700-7. s. 264-299
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ,H.; Didaktika výtvarné výchovy VI ( Tvořivost a výtvarná výchova). 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2010. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1. SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ,H.; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra spol.s.r.o(redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
FULKOVÁ, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1999. BLÁHA,J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvar. uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3 ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvar. čítanka pro 2.-5.roč.základ.školy. Praha, Práce 1996
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvar.uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. Námět ve výtvarné výchově. Praha,Sarah 1995. Techniky ve výtvarné výchově. 1996
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992 Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993 Objevujte s námi tvar. Aventinum 1995 Objevujte s námi textil. Aventinum 1996 Tužkou, štětcem nebo myší ... Aventinum 1998 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.)
http://www.crea-edu.cz/co-je-kreativita
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu/učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012-2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 351 s. ISBN 978-80-7290-700-7. s. 264-299
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ,H.; Didaktika výtvarné výchovy VI ( Tvořivost a výtvarná výchova). 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2010. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1. SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ,H.; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra spol.s.r.o(redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
FULKOVÁ, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1999. BLÁHA,J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvar. uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3 ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvar. čítanka pro 2.-5.roč.základ.školy. Praha, Práce 1996
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvar.uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. Námět ve výtvarné výchově. Praha,Sarah 1995. Techniky ve výtvarné výchově. 1996
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992 Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993 Objevujte s námi tvar. Aventinum 1995 Objevujte s námi textil. Aventinum 1996 Tužkou, štětcem nebo myší ... Aventinum 1998 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.)
http://www.crea-edu.cz/co-je-kreativita
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)
Seminární práce
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)
writing a paper
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
1. Teorie
1.1. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína, její zvláštnosti a přínosy rozvoji osobnosti dítěte. Vztah cílů a prostředků. 1.2. Realizační prostředky výtvarné edukace (vizuálně obrazné prostředky a druhy činností s nimi). Hodnocení jako prostředek, úkol a cíl výtvarné výchovy. 1.3. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a tvorby.Význam imaginace a komunikace. 1.4. Výtvarné umělecké dílo znakový systém a objekt vnímání. Typologie otázek, jejich didaktický význam .
2. Praxe:
2.1. Plánování výtvarných činností. Cíl, úkol, námět a výtvarný problém jako didaktické kategorie myšlenkového modelu výtvarné edukace. 2.2. Cesta od nápadu k výtvarnému úkolu a řešeným problémům. Myšlenkové mapy, konceptová analýza námětu. Informační model přípravy učitelky na vedené výtvarných činností dětí. Kontextualizace výtvarně edukačních obsahů. Metodické a tématické řady, integrované tematické celky.
Klíčová slova česky: zodpovědnost, kompetence, rozhodování, informace, interpretace, estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, tvorba, výraz, význam, forma, tvořivost
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2012)
Theory:
1.1. Visual Arts Education conceived as creative and expressive discipline. Its specifics and benefits for development of the child. The relatedness of aims and means.
1.2. The means of realization of Visual Arts Education. Evaluation, objectives and aims in Visual Arts Education
1.3. Prerequisites and phases of Visual Arts perceiving and creating. The purpose of imagination and communication.
1.4. The Artwork as a system of symbols and a subject to perception. Typology of questions, their didactic purpose.
2. Practice:
2.1. Planning in Visual Arts Education. Aim, objective and problem as didactic categories in Visual Arts Education.
2.2. The relatedness of an idea, objective and problem. Thought maps, conceptual analyses of the subject matter. Contextualization of Visual Arts Education contents. Methodical and thematic approaches, integrated thematic units.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Požadavky pro udělení zápočtu: Seminární práce : Vytvořit myšlenkový model výtvarné řady dle zadání, alespoň jednu z těchto částí realizovat s dětmi v MŠ. Zpracovat a připojit (sebe) hodnotící reflexi průběhu i výsledků realizované výtvarné činnosti.
Podrobná verze seminární práce :
1)Vytvořit myšlenkovou mapu a vybrat z ní nápady pro řadu alespoň tří různých druhů výtvarných úkolů pro konkrétní věkovou skupinu dětí v MŠ. Jeden z navržených (popř. realizovaných) úkolů zaměřit na zobrazení člověka v určité situaci (činnosti s nějakým objektem, interakci s jiným člověkem či zvířetem).
2) Nápady zpracovat písemně do didaktických kategorií výtvarné řady (VŘ) buď tematické, nebo metodické, nejlépe tematicky-metodické, (viz formulář D3/2).
3) Jeden z vybraných výtvarných úkolů VŘ zpracovat realizovat s dětmi v MŠ. Vzniklé dětské práce přinést k zápočtu.
4) Písemně zhodnotit průběh i výsledky realizace navržené jednotky Vv podle bodů did. materiálu DIII/ 9 a tuto hodnotící reflexi doplnit sebehodnotícím komentářem.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2012)
Requirements:
Create a thought map and teach at least one lesson included in the map. Write a reflection both on the process and the results of the lesson.