Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Anotace: Vizuální a literární text. Interpretace textu se zaměřením na mezioborovost vizualita – literární textualita.
Čeho si všímáme při interpretaci jednotlivých rovin vizuálního a literárního díla. Text a jeho smysl. Didaktická
reflexe interpretace.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Annotation: Visual and literary text. Interpretation of the text focused on interdisciplinarity: visuality – literary
textuality. What we accentuate while interpretating different levels of visual and literary artwork. The sense of the
text. Didactic reflection of the interpretation.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
Cílem kurzu je nastartovat u posluchačů hlubší reflexi smyslu uměleckého (literárního a vizuálního) díla, ale také hlubší reflexi vlastní interpretace uměleckého díla (např. reflexi interpretačních nástrojů).
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
The aim of the course is to provide to the listener a deeper reflection of the meaning of the artwork (literary and visual), but also a deeper reflection of the interpretation-itself of the artwork (f. e. the reflection of the interpretative tools).
Deskriptory -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Klíčová slova: Text literární; text vizuální; interpretace smyslu; roviny uměleckého díla; interpretační nástroje.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Key words: Literary text; visual text; interpretation of the meaning; artwork levels; tools for interpretation.
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
ATKINSON, D. (2006) Assessment in Educational Practice: Forming Pedagogised Identities in the Art Curriculum. Pp. 147-159. In HARDY, T., STEERS, J. (2006) Art Education in a Postmodern World. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 1- 84150-146-8
BARTHES, R (1988) The Semiotic Challenge. New York: Hill and Wang, 1988.
BARTHES, R (1968) Writing Degree Zero. New York: Hill and Wang, New York: Hill and Wang, 1968
BRESLER, l. (1994) Imitative, Complementary, and Expansive: Three Roles of Visual Arts Curricula. Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), 1994, 35, 2, pp. 90-104. ISSN 0039-3541
CRISTEVA, J. (1980) Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Oxford: Blackwell, 1980.
CRISTEVA, J. (1986) Word, Dialogue and Novel. In The Kristeva Reader. Ed. Toril Moi. Oxford: Blackwell, 1986. Pp. 34-61
CULTUURNETWERK NEDERLAND (2002) a Must or a-Muse - Conference results. Arts and Culture in Education: Policy and Practice in Europe. Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland
DUNCUM, P. (2006) Challenges to Art education from Visual Culture Studies. Pp. 99-111. In HARDY, T., STEERS, J. (2006) Art Education in a Postmodern World. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 1- 84150-146-8
ECO, U. (1990) The Limits of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press, 1990. ISBN 0-253-31852-1
ECO, U. (2005) On Literature. London: Secker and Warburg: 2005. ISBN 0436210177
FULKOVA, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 - 8062
FRIEDMAN, K. (2008) Leading to Creativity: Responding to Policy in Art education. Pp. 39-49. In MASON, R., ECA, T. (Eds.) International Dialogues about Visual Culture, Education and Art. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 978-1-84150-167-3
FULKOVÁ, Marie. (2007) Diskurs umění a vzdělávání. Praha a Jinočany: H+H, 2007, ISBN 978-80-7319-076-7.
FULKOVA, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 - 8062
GOODMAN, N. (2007) Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
MIRZOEFF, N. (2001) An Introduction to Visual Culture. London: Routledge. ISBN 0-415-15876-1
MOURA, A. (2008). Art education as social intervention, In International Journal of Education through Art, Vol.4 (1), pp.29 - 43, Intellect Ltd. ISSN 1743 - 5234
PAATELA-NIEMINEN, M. ( 2008) Intertextual method for art education applied in Japanese paper theatre - a study on discovering intercultural differences. Series/Journal: The International Journal of Art & Design Education. Vol: 27, Number: 1, Pages: 91-104.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
ATKINSON, D. (2006) Assessment in Educational Practice: Forming Pedagogised Identities in the Art Curriculum. Pp. 147-159. In HARDY, T., STEERS, J. (2006) Art Education in a Postmodern World. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 1- 84150-146-8
BARTHES, R (1988) The Semiotic Challenge. New York: Hill and Wang, 1988.
BARTHES, R (1968) Writing Degree Zero. New York: Hill and Wang, New York: Hill and Wang, 1968
BRESLER, l. (1994) Imitative, Complementary, and Expansive: Three Roles of Visual Arts Curricula. Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), 1994, 35, 2, pp. 90-104. ISSN 0039-3541
CRISTEVA, J. (1980) Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Oxford: Blackwell, 1980.
CRISTEVA, J. (1986) Word, Dialogue and Novel. In The Kristeva Reader. Ed. Toril Moi. Oxford: Blackwell, 1986. Pp. 34-61
CULTUURNETWERK NEDERLAND (2002) a Must or a-Muse - Conference results. Arts and Culture in Education: Policy and Practice in Europe. Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland
DUNCUM, P. (2006) Challenges to Art education from Visual Culture Studies. Pp. 99-111. In HARDY, T., STEERS, J. (2006) Art Education in a Postmodern World. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 1- 84150-146-8
ECO, U. (1990) The Limits of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press, 1990. ISBN 0-253-31852-1
ECO, U. (2005) On Literature. London: Secker and Warburg: 2005. ISBN 0436210177
FULKOVA, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 - 8062
FRIEDMAN, K. (2008) Leading to Creativity: Responding to Policy in Art education. Pp. 39-49. In MASON, R., ECA, T. (Eds.) International Dialogues about Visual Culture, Education and Art. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 978-1-84150-167-3
FULKOVÁ, Marie. (2007) Diskurs umění a vzdělávání. Praha a Jinočany: H+H, 2007, ISBN 978-80-7319-076-7.
FULKOVA, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 - 8062
GOODMAN, N. (2007) Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
MIRZOEFF, N. (2001) An Introduction to Visual Culture. London: Routledge. ISBN 0-415-15876-1
MOURA, A. (2008). Art education as social intervention, In International Journal of Education through Art, Vol.4 (1), pp.29 - 43, Intellect Ltd. ISSN 1743 - 5234
PAATELA-NIEMINEN, M. ( 2008) Intertextual method for art education applied in Japanese paper theatre - a study on discovering intercultural differences. Series/Journal: The International Journal of Art & Design Education. Vol: 27, Number: 1, Pages: 91-104.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
Forma kontroly: pravidelná aktivní účast na kurzu; samostatnost při řešení výzkumných úkolů
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
Checking form: regular and active attendance; autonomy in the process of resolving the research tasks
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
text literární a text vizuální
jak je utvářen smysl literárního a vizuálního díla
čeho si všímáme při interpretaci uměleckého díla: jednotlivé roviny díla
interpretační nástroje a jejich reflexe
odlišné metodologické přístupy k interpretaci smyslu díla a jejich reflexe
konkurence literárního a vizuálního kódu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
literary and visual text
how the meaning of the literary and visual artwork is constructed
what we accentuate while interpretating the artwork: different levels of the artwork
interpretative tools and its reflection
different methodological approaches of the interpretation of the meaning of the artwork and its reflection