Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2012)
Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho
historické proměny a psychologické a sociální aspekty. Kulturní, sociální a individuální vazby významů uměleckého
díla a možnosti jeho interpretace.
Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné
nadčasové problémy teorie umění a estetiky, dalšího rozvoje oborového myšlení, postupného budování funkčního
slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku a divácké
interpretace uměleckého díla.
SYLABUS
Obsah - klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, umění jako výraz, komunikace, forma, jazyk výtvarného sdělení,
interpretace uměleckého díla, reflexe, edukace, předškolní vzdělávání
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2012)
Art as a means communication and its expressive means. Relations between artist, artwork and reality,
psychological and social aspects. Cultural, social and individual relations of artwork meanings and possibilities of
its reading.
Result of education: To motive the students in their interests of the art history as a scientific human studies
discipline, to build their functional vocabulary of therms. Precision of artificial impressions.
Contents (Syllabus): Art and comunication, expresions. Artist - artwork - reality, psychological and social aspects.
Keywords: The artist, artwork, expresion, communiciation, form, language, painting, sculpture, architecture, history
and historiography of arts, interpretation.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2008)
Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky, dalšího rozvoje oborového myšlena , postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2012)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
KULKA,J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
ŠAMŠULA,P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
TŘEŠTÍK,M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7.
WELTONOVÁ,J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). 1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2012)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
KULKA,J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
ŠAMŠULA,P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
TŘEŠTÍK,M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7.
WELTONOVÁ,J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). 1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2008)
Formy kontroly předmětu: zápočet
Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2008)
Obsah - klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, umění jako výraz, komunikace, forma, jazyk výtvarného sdělení, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla, reflexe, edukace, předškolní vzdělávání