Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (16.03.2007)
Tato přednáška je koncipována speciálně pro doktorandy jako možná součást jejich kurikula. Má vyplnit stávající mezeru v nabídce přednášek, z nichž většina je koncipována jako přednášky magisterské. Tato přednáška proto poskytuje možná témata, pojednávaná na pokročilé/doktorandské úrovni. Samozřejmě je možné navštěvovat/si zapsat tuto přednášku vícekrát po sobě; přednášející pro celý školní rok a obvykle i s výhledem na další roky jsou obvykle známi s dostatečným předstihem.
Přednáška zpravidla probíhá blokovým způsobem v délce několika dní (to závisí na časových možnostech a povaze přednášejícího a jeho předmětu). Typickou součástí přednášky je samostatná práce posluchačů, spojená s vypracováním písemného elaborátu a jeho diskuse (i když to záleží na konkrétních přednášejících, ti jsou ovšem k tomuto počinu vyzýváni). To je také podmínkou zkoušky. Je vedena tak, aby umožnila účastníkům přímou práci s daty nebo literaturou a její diskusi.
Zvu na ni každý semestr jednoho externího přednášejícího, zpravidla ze zahraničí, aby mluvil o své bezprostřední práci a měl k disposici celý přednáškový běh sám. Tyto přednášky mají obvykle své těžiště v ekologii rostlin, často ale s přesahy do dalších disciplín (systematiky, genetiky, evoluční ekologie, teoretické ekologie). Přednáška obvykle probíhá v angličtině.
Cílem tohoto typu přednášky je podat podrobnější výklad nějakého oboru/problému, než je možné učinit na běžných přednáškách, a ukázat, jak se v tomto konkrétním případě "dělá věda"; obvykle to není systematický výklad nějaké disciplíny (ten patří spíš na magisterskou úroveň). Proto doporučuji účast nejen těm, kdo mají k přednášenému tématu skutečně blízko svou prací a zájmem; právě naopak se domnívám, že právě takováto přednáška umožňuje rozšíření obzorů a doplňuje tak systematičtěji koncipované přednášky pro všechny doktorandy.
Poslední úprava: Mgr. Michal Štefánek (23.05.2023)
This course is conceived specifically for PhD students as a possible part of their curriculum. It is intended to fill the existing gap in the offered courses, most of which target primary the master students. This lecture therefore covers topics discussed at the advanced / doctoral level. It is possible to attend this course more than once.
The course usually takes a block of several days (depending on the invited lecturer and the subject). A typical part of the course is the individual work of the students connected with the elaboration of a written paper and its discussion (in case of lecture focused on eco-evo concepts) or systematic hands on data analysis within a practical project (in case of methodologically-oriented course). This also serves as a formal test requirement.
The course is held every semester by different external lecturer or visiting academic (typically postdoctoral researcher or visiting professor) and the topic reflects their research and methodological focus. The topics covers particular field primarily from plant ecology and evolution, but often overlapping into other disciplines (systematics, genetics, evolutionary ecology, theoretical ecology). The course language in English.
The aim of this type of lecture is to give a more detailed explanation of a field / problem than can be done in regular lectures, and to show how science is done in this particular case; usually it is not a systematic interpretation of a discipline. This course is designed to allow for broadening the horizons and thus complements other more systematically designed lectures for all PhD students. Thus, participation of students with primary research focus further from the topic is also strongly recommended.