Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (13.02.2024)
Pedagogická praxe II probíhá jako jeden blok na jedné střední škole/gymnáziu a zpravidla trvá 4 týdny. Student během praxe hospituje 5 vyučovacích hodin biologie a vede výuku v rozsahu 18 vyučovacích hodin. Student v rámci výuky vede 4 samostatné vyučovací jednotky praktických cvičení (délka praktika 1 nebo 2 VH, je možné učit paralelky) a 10-14 vyučovacích hodin (do celkového počtu 18 VH).
Kromě zapsání předmětu do SISu je třeba přihlásit se na praxi do 14. ledna (pro praxi v letním semestru) přes přihlašovací tabulku Google Docs sdílenou dr. Jelenem.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ndVaako_SS6iJbvqK-OcH-jGwhyZLNI_scUe8gFO7tw/edit#gid=0
Termíny informačních schůzek:
18. 1. 2024, učebna B312 (případně online - google meet) od 17 h
29. 2. 2024 - začátek 17:10, učebna B4 nebo online - https://classroom.google.com/c/NjI1Mzc5NjU4NTEz?cjc=fcvlsud kód: fcvlsud
Karolína Kotvaltová Sezemská; sezemskk@natur.cuni.cz - organizace a uznávání praxí
Irena Chlebounová; irena.chlebounova@natur.cuni.cz - reflexní část praxí
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (14.07.2023)
Teaching practice II takes place as one block at one school and usually lasts 4 weeks. Student during internship
attends 4-6 biology lessons, teaches 15 lessons and 4 lessons of laboratory work. In the case of distance learning, the student helps the faculty teacher with the preparation and management of online teaching, including evaluation.
In addition to registering the subject in the SIS, it is necessary to register for the internship by January 15 (for internships in the summer semester) or by
June 15 (for practice in the winter semester) via the Google Docs login table shared by dr. Jelen. Detailed information can be found in Google Classroom.
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (18.01.2024)
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
- účast na instruktážní schůzce (před praxemi - svolává Karolína Kotvaltová), reflexní schůzce (během praxí - organizuje Irena Chlebounová) a zápočtové schůzce (po praxích - organizuje Irena Chlebounová)
- odevzdání formuláře A+B (případně vlastní evidence hodin, ke kterým neodevzdáte vzorové přípravy), formuláře C (souhrnné hodnocení studenta), 2x hospitačního záznamu (ze začátku a z konce praxe), a záznamů z náslechů - odevzdává se Ireně Chlebounové prostřednictvím google classroom
- odevzdání rozvrhu na sdílený disk do tří dnů od zahájení praxí https://drive.google.com/drive/folders/1bTtcGrzacQgrbSjPbwxbWTFk1y9X1Ptc?usp=sharing + zaslání informace Karolíně Kotvaltové o zahájení praxí
- včasné kontaktování přiděleného hospitujícího, včasné zaslání podrobné přípravy na hospitovanou hodinu, umožnění realizace hospitace nejpozději do 19. 5. 2024
- odučení předepsaného počtu vyučovacích hodin
- odevzdání 5 vzorových podrobných příprav včetně všech materiálů (pracovní listy včetně autorského řešení, prezentace, poznámky apod.). Jedna z podrobných příprav musí být na hospitovanou hodinu (student ji dopředu zasílá hospitujícímu) a jedna na praktické cvičení - odevzdává se Ireně Chlebounové prostřednictvím google classroom
- u hodin, ke kterým student neodevzdá podrobné přípravy, vypíše student témata hodin a vypíše metody a aktivity, které v hodině použil (případně vyplní formulář A+B) a odevzdá portfolio použitých aktivizačních metod, her a aplikací, projektů, kritéria hodnocení, ukázky zpětné vazby od žáků... (portfolio = složka, do které nahrajete vybrané materiály k jednotlivým hodinám) - odevzdává se Ireně Chlebounové prostřednictvím google classroom
- vyplnění elektronického reflexního dotazníku (do týdne po skončení praxí)
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (14.07.2023)
CREDIT REQUIREMENTS
- Attendance at briefing meeting (before internships), reflection meeting (after internships) and credit meeting (In case of distance learning, meetings will be conducted online via Google Meet)
- timely submission of the schedule (mission within three days to Irena Chlebounová) and compliance with the rules for the observation of KUDBi didactics
- submission of form A + B, C - observation of the prescribed number of hours and submission of records from observations (listening hours) for control
- teaching the prescribed number of hours: 19 (15 teaching lessons, 4 lessons of laboratory work / practical exercises)
- submission of complete lesson preparations, including worksheets, tests, games, presentations, etc. (preparations must include all the requisites) for inspection into Google Classroom. Each lesson will be evaluated by the student and faculty teacher.
- preparation of every lesson should be gi ven to faculty teacher one day before the lesson starts
- audio recording of one teaching unit and own analysis of their oral expression
- portfolio of used activation methods, games and applications, projects, evaluation criteria, examples of feedback from pupils
- filling in an electronic reflective questionnaire (within a week after the end of the internship)
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (14.12.2023)
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v letním semestru vyplňte do 14.1. tabulku (přihlašování) sdílenou dr. Jelenem. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ndVaako_SS6iJbvqK-OcH-jGwhyZLNI_scUe8gFO7tw/edit#gid=0
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (14.07.2023)
For binding registration for teaching practice in the summer semester, fill in by 15.1. table (login) on the link dr. Jelen. For binding registration for teaching practice in the winter semester, fill in by 15.6. table (login) on the link dr. Jelen.