Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (05.02.2022)
Cílem tohoto předmětu, jehož odborným garantem je Středisko žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ FSV UK, je seznámit studentky a studenty s problematikou datové analýzy, včetně jejího následného zpracování do žurnalistických obsahů. Seminář se skrze případové studie analýz velkých dat (ve spolupráci s Jakubem Šilerem, Head Of Business Intelligence CNC) zaměřuje na problematiku přístupu k datům (tzn. způsoby stahování, příklady veřejně dostupných dat v českém prostředí apod.), dále na zpracovávání dat, dostupné nástroje a interpretaci (tzn. nejčastější chyby v interpretaci u žurnalistů, špatné příklady z médií). Hlavní částí semináře je praktický workshop na příkladu datových zdrojů využívaných tituly mediálního domu CNC (např. ekonomický deník E15, online deník Sport, týdeník Reflex atd.). Účastníci semináře budou rozděleni do redakčních týmů, v nichž se naučí identifikovat klíčová témata a osobnosti sociálních sítí, datovou analýzu, správnou vizualizaci dat, včetně možných úskalí. Výstupy workshopu budou publikovány ve vybraných titulech mediální skupiny CNC.
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (05.02.2022)
The aim of this course is to acquaint students with the problems of data analysis, including its subsequent processing into journalistic content. The seminar focuses on the issue of data access (ie ways of downloading, examples of publicly available data in the Czech environment, etc.), as well as data processing, available tools and interpretation (ie the most common mistakes in interpretation by journalists, bad examples from the media). All in collaboration with Jakub Šiler, Head Of Business Intelligence CNC (case studies of big data). The main part of the seminar is a practical workshop on the example of CNC data sources. The seminar participants will be divided into editorial teams in which they will learn to identify key topics and personalities of social networks, data analysis, correct data visualization, including possible pitfalls. The outputs of the workshop will be published on the website of the Center of Artificial Intelligence Journalism.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (05.02.2022)
Gray, Jonathan, Liliana Bounegru, and Lucy Chambers, eds. 2012. The Data Journalism Hand- book. http://datajournalismhandbook.org/1.0/en/index.html.
Rogers, Simon (2011) Data Journalism at the Guardian: What is It and How Do We Do It?, The Guardian, July 28. http://www.theguardian.com/news/datablog/2011/jul/28/data- journalism.
Mary Lynn Young, Alfred Hermida & Johanna Fulda(2018)What Makes for Great Data Journalism?,Journalism Practice,12:1,115-135,DOI: 10.1080/17512786.2016.1270171
Rodrigo Zamith (2019) Transparency, Interactivity, Diversity, and Information Provenance in Everyday Data Journalism, Digital Journalism, 7:4, 470-489, DOI: 10.1080/21670811.2018.1554409