Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2019)
Průběžná reflektovaná oborová praxe I. je zařazena do 1. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky v zimním semestru. Studenti navštěvují 1x týdně ve dvojicích neziskové organizace, v nichž nachází pracovní uplatnění speciální pedagog (neučitelského zaměření). V průběhu praxe si studenti vedou deník, v němž zaznamenávají průběh a doklady realizace výstupů pod vedením vedoucího praxe z PedF UK a mentora NNO.
Cílem průběžné praxe je příprava na výkon profese speciálního pedagoga v neziskovém sektoru, poznání fungování neziskových organizací se zaměřením na podporu znevýhodněných osob a minorit, získání zkušenosti se sebou samým v kontaktu s těmito osobami a minoritami a samostatnou realizaci aktivity v NNO (provedení prezentace, příprava programu, intervence, postupu aj.)
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
• orientace v pracovních příležitostech v oblasti NNO
• znalost chodu, zaměření a pracovních podmínek v konkrétní NNO
- projektovat práci v NNO
- realizovat setkání s cílovou skupinou NNO
- provést reflexi vlastních postupů v kontaktu s cílovou skupinou NNO
- formulovat principy práce v NNO
- porozumět podstatě reflexe jako procesu jednání, zpětného pohledu na jednání, uvědomění si podstatných aspektů, vytvoření alternativních postupů jednání a vyzkoušení, které představuje jednání nové
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.10.2019)
The aim of continuous practice is to prepare for the profession of special educator in the non-profit sector, to understand the functioning of non-profit organizations with a focus on supporting disadvantaged people and minorities.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2019)
Oborová praxe I vede studenty speciální pedagogiky k identifikaci pracovní role speciálního pedagoga v organizaci na podporu znevýhodněných osob či minorit, k poznání společného významu práce speciálního pedagoga v neziskovém sektoru, k dovednosti komunikovat se znevýhodněnými osobami a minoritami- cílovými skupinami konkrétní NNO, k poznání chodu a struktury konkrétní organizace, jejích projektových aktivit a dotačních programů. Student se naučí pomáhat dobrovolníkům v organizaci, stínovat pozici vedoucích pracovníků, reflektovat vlastní postupy v rámci praxe.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.10.2019)
MEDLÍKOVÁ, O. Úspěšná nezisková organizace. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Grada, 2017.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.10.2019)
MEDLÍKOVÁ, O. Successful non-profit organization. 3rd, updated and extended edition. Prague: Grada, 2017.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2019)
Průběžná reflektovaná oborová praxe I. je zařazena do 1. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky v zimním semestru. Studenti navštěvují 1x týdně ve dvojicích neziskové organizace, v nichž nachází pracovní uplatnění speciální pedagog (neučitelského zaměření). V průběhu praxe si studenti vedou deník, v němž zaznamenávají průběh a doklady realizace výstupů pod vedením vedoucího praxe z PedF UK a mentora NNO.
Témata:
- cíle, typy a poslání neziskových organizací;
- role neziskového sektoru v podpoře znevýhodněných osob a minorit;
- zakládací listiny a dokumentace NNO;
- finanční zdroje NNO;
- reflexe pracovníka NNO;
- dobrovolnictví;
- principy pomoci;
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (30.10.2019)
- 100% účast
- návrh a provedení aktivity
- kladné hodnocení mentora
- plnění dílčích úkolů
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (30.10.2019)
- 100% participation - design and implementation of the activity - a positive mentor rating - performing partial tasks