Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
Přednáška: Didaktika literární výchovy ve vztahu k pojetí čtenářské gramotnosti a k aktivizačním postupům ve výuce, konstruktivistická stavba hodiny a programu výuky. Funkce krásné literatury jako součásti kultury a civilizace, ve vztahu k možnostem dětského čtneáře a k soudobé LPDM. LV jako estetickovýchovný proces, jeho činitelé, podmínky a dopady. Utváření čtenářské kultury třídy a výuky. Volba literárního textu vzhledem k jeho didaktickému potenciálu. Význam a využití výrazného čtení a recitace, zejména samotným učitelem.
Seminář: Konstruktivistické pojetí literární výchovy na 1. st. ZŠ, cíle literár. výchovy a jejich dosahování, plánování výuky pozpátku, třífázový model učení v hodinách LV s textem.
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
Přednáška: Didaktika literární výchovy ve vztahu k pojetí čtenářské gramotnosti a k aktivizačním postupům ve výuce, konstruktivistická stavba hodiny a programu výuky. Funkce krásné literatury jako součásti kultury a civilizace, ve vztahu k možnostem dětského čtneáře a k soudobé LPDM. LV jako estetickovýchovný proces, jeho činitelé, podmínky a dopady. Utváření čtenářské kultury třídy a výuky. Volba literárního textu vzhledem k jeho didaktickému potenciálu. Význam a využití výrazného čtení a recitace, zejména samotným učitelem.
Seminář: Konstruktivistické pojetí literární výchovy na 1. st. ZŠ, cíle literár. výchovy a jejich dosahování, plánování výuky pozpátku, třífázový model učení v hodinách LV s textem.
Lecture: Didactics of reading and literary arts in relation to reader literacy and proactive strategies of teaching, constructivist methodology in the structure of a lesson and of the program of the subject. Literary works as a part of culture and its relation to the child's readership. Factors, conditions and effects of the reading lessons. Management of the classroom culture of readership. Choosing appropriate texts according to the text's didactic potential.
Seminar: Constructivist concept of teaching and learning literature and reading. Goals of lessons and of the teacher's program. Backward planning of lessons. The three-phase model of learning in teaching and learning of reading.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (27.05.2020)
HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM)
KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)
Doporučená literatura:
HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
U zkoušky nad vlastní přípravou a reflexí hodiny LV s textem uchazeč komentuje cíle a procesy výuky poučen o procesech čtení, čtenářské gramotnosti a o plánování pozpátku. Prokáže obeznámenost s pojmy z doporučené literatury, neplete si pojmy (termíny) ze studia LPDM ani teorie literatury.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
Sylabus: Cíle literární výchovy, role učitele; Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku; Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi; Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ; Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením, při čtení a po čtení; Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
Požadavky k atestaci: - úplná docházka a aktivní přítomnost v setkáních - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi, pasivní přítomnost nepostačuje a eviduje se - důsledná průběžná příprava a ověřování vlastní systémově podložené přípravy na hodinu LV s textem, odevzdávání a dopracování úkolů mezi setkáními kursu i na setkáních, využití elektronických platforem - podpora a reflexe příprav kolegů a kolegyň
- četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby
Počet pokusů o zápočet: 3 Počet pokusů o zkoušku - dle předpisů PedF UK