Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2009)
Výuka je rozdělena do 4 tematických bloků:
1. Problematika centrálních poruch hybnosti v SPPG - výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, komunikace,
výchovné a vzdělávací aspekty (DMO, klinické příznaky,klasifikace, psychosociální dopady a výchovně vzdělávací
aspekty)
2. Vrozené vývojové vady - incidence, faktory vzniku, psychosociální aspekty
( craniosynostózy,craniostenózy, deficity končetin, anomálie neurální trubice,VVV vnitřních orgánů -
výskyt,symptomatologie, typy VKV, sledování a evidence VVV)
3. Těžké tělesné postižení - komunikace, facilitace ( vznik a definice těžkého a kombinovaného postižení, bazální
stimulace, aktivace, handling)
4. Zdravotní znevýhodnění v SPPG- typologie funkčních poruch a jejich psychosociálních důsledků ( epilepsie, diabetes
mellitus,roztroušená skleroza, záchvatové stavy jiné etiologie, bolest, dietetická opatření, režimová opatření, rodina s
nemocným členem, zdravotní znevýhodnění ve škole)
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
Classes are divided into four thematic blocks:
1. Central motor impairments within special education - appearance, etiology, symptomatology, classification, communication,
educational aspects [Cerebral palsy, clinical symptoms, classification, psychosocial impacts and educational aspects]
2. Congenital developmental disorders - incidence, conception factors, psychosocial aspects [craniosynostosis,
craniostenosis, limb deficits, neural duct anomaly, viscous congenital developmental disorders - appearance,
symptomatology, types, pursuing and recording]
3. Severe physical impairment - communication, facilitation [origin and development of severe and multiple impairment, basal
stimulation, activation, handling]
4. Health disadvantage within special education - typology of malfunctions and their psychosocial results [epilepsy, diabetes
mellitus, multiple sclerosis, attack conditions of their etiology, pain, dietetic arrangements, regime arrangements, family with ill
member, health disadvantage at school]
Literatura
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2009)
DUNOVSKÝ,J. Sociální pediatrie. Praha: Grada Publishing, 1999.
KRAUS, J.a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada, 2005
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., A KOL. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.
VÍTEK, J., VÍTKOVÁ, M. Mezinárodní klasifikace funkčnosti, postižení a zdraví. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.(eds.)Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2007, s. 118-119.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006, ISBN 80-7315-134-0