|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (18.11.2005)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (18.11.2005)
Koch,J.: Výchova kojence v rodině. Avicenum, Praha 1986. Matějček, Z.: Rodiče a děti. SPN, Praha 1989. Monatová, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Paido, Brno 2000. Říčan,P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie.Grada, Praha 1997. Květoňová-Švecová, L.: Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku, Paido, Brno, 2004
Psychopedie ČERNÁ,M. a kol. Kapitoly z psychopedie. Praha, UK 1995 GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha, Portál, 1998 HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5. HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský artismus. Praha: Portál, 2004. JELÍNKOVÁ, M.; NETUŠIL, R. Autismus I., II., III. Praha: Institut pedagogicko- psychologického poradenství, 2000. JELÍNKOVÁ, M. Vzdělání a výchova dětí s autismem. Praha, Pedf UK, 2001 KREJČÍŘOVÁ, D. Autismus VII. - Diagnostika poruch autistického spektra. Praha: IPPP, 2003. MATĚJČEK,Z. Rodičům mentálně postižených. Praha, SPMP 1995 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000. MÜLLER, O., VALENTA, M.: Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. PEETERS, T. Autismus, od teorie k výchovně - vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. PEETERS, T.; GILLBERG, Ch. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 1998. SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem. Praha, Portál, 1999 SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, Portál, 1997 SCHOPLER, E., REICHLER, R., LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem. Praha, Portál, 1998 ZEMKOVÁ, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře ve speciální mateřské škole pro děti s mentálním postižením. Speciální pedagogika, 1999, roč. 9, č. 1. ISSN 1211-2720.
Somatopedie Realizace rehabilitační péče v jednotlivých etapách života člověka s tělesným postižením. Sborník Somatopedické společnosti, Praha 1996 Svobodová,J.: Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. MU, Brno 1997 Vítková,M.: Somatopedické aspekty. Paido, Brno 1999 Vítková,M.: Paradigma somatopedie. MU, Brno 1998 Vítková, M.: Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. IPPP ČR, Praha 2001
Tyflopedie Čálek, O. a kol..: Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. Praha,SPN 1985. Květoňová, L.a kol.: Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno, Paido 1996. Květoňová-Švecová,L: Oftalmopedie. Brno, Paido 1998. Monatová,L.: Pedagogika speciální. Brno, MU 1994. Nielsenová,L.: Učení zrakově postižených dětí v raném věku . Praha, ISV nakladatelství 1998. Řehůřek,J: Oční onemocnění v dětském věku. In kompendium očního lékařství, Praha, Grada 1997. Přinosilová, D.: Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno, MU 1997. Smýkal,J.: Hovory s rodiči. Praha UV SI 1988. Vágnerová, M: Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995. Vítková, M (ed).: Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením.Paido, Brno, 1999 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (20.01.2006)
Cíl kurzu: uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte Obsah kurzu Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Psychopedie Speciálně pedagogická diagnostika v psychopedii. Edukační podpora dětí s mentálním postižením v předškolním věku. Hra u dětí s mentálním postižením a u dětí s autismem a její využití. Raná péče. Kvalitativní postižení v oblasti komunikace u dětí s autismem (formy a funkce komunikace, alternativní způsoby komunikace, pomůcky k vizualizaci). Kvalitativní postižení v oblasti sociálních vztahů u dětí s autismem (typické projevy sociálního chování dětí s autismem ve vztahu k sourozencům, vrstevníkům, rodičům). Diagnostika poruch autistického spektra, screeningové metody. Psychoedukační profily, individuální hodnocení v jednotlivých vývojových oblastech, výchovně-vzdělávací strategie, možnosti rozvoje jednotlivých funkčních oblastí u dětí s autismem
Somatopedie
Tyflopedie Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace. Obsah kurzu: Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra; Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění. Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu
|