Do světa vede jediná cesta, ale je na každém zvlášť, aby si ji objevil a učinil krok do neznámá. Jakmile se
narodíme, jsme každý den blíže smrti – a víme o tom. Mezi zrozením a smrtí dospíváme, jsme zdraví, nemocní,
milujeme, stáváme se rodiči, stárneme. Nic z toho se neobejde bez těla, ale vše se obejde bez filosofie. Jenže
aspoň podle „předsudků filosofů“ patří k naší přirozenosti, že se tážeme po smyslu toho všeho, co se nám děje.
Přesto filosofové odpovědi podávají jen zřídka. Spíše podněcují člověka, aby pocítil tíhu své existence, a v této tíze
nalezl radost či naplněný život.
V tomto úvodním kurzu do filosofie se studentům pokusím ukázat, jak by to mohlo být možné. Přitom se budu
zabývat základními filosofickými otázkami ve vztahu k tělu a tělesnosti. Záměrem kurzu je obsáhnout život člověka
(a jeho těla) v několika filosofických pojmech. Na každé hodině si (v naprosté schematičnosti) představíme, jak
typově o daném jevu uvažovali klasičtí filosofové. V druhé části hodiny se vždy zaměříme na současné úvahy o
daném fenoménu. Týden před hodinou bude k dispozici krátké pojednání (max. čtyři strany), které bude
předmětem úvah právě druhé části semináře.
Smyslem kurzu je ukázat, v čem jsou humanitní vědy, a především filosofie, důležité pro porozumění lékařské
praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)
Studenti se elementárně naučí orientovat ve filosofické tradici i současné filosofii. Naučí se přemítat o tom, co to znamená, že je člověk tělesný, ale i oduševnělý či myslící tvor, že je dále konečný, ale je schopen překonávat sebe sama, že stárne a často tím ztrácí schopnost sebeurčení, což je to, co je - právě i v západní tradici - pro člověka definující. Budeme číst klasické i současné filosofické texty. Záměrem je nabídnout studentům pestrou škálu přístupů, aby se mohli zorientovat v tom, co by je samé mohlo dále zajímat.
Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)
1. Úvodní hodina: K čemu může být filosofie?
2. Tělo, duše, myšlení: základní osy západního myšlení
3. Co je člověk?
4. Narození (Hannah Arendt, Brach-Czaina)
5. Co je dítě? Co je dospělost? (Rousseau, Johan Huizinga, Pfaller)
6. Láska a filosofie (Platón, Rousseau, Illouz)
7. Sexualita a filosofie (Schopenhauer, Žižek)
8. Gender a filosofie (Butler)
9. Zrání, stárnutí, stáří (de Beauvoir, Jean Améry, Cowley)
10. Pojmy nemoci a zdraví (Canguilhelm, Carel)
11. Co je bolest? (Armstrong, Bain, Dennett)
12. „Naplněný život“, život, který stojí za to žít (Williams, Nussbaum, Barbara Schmitz)
13. Umírání a smrt (Heidegger, Sartre, Tugendhat)
14. Sebevražda (Camus, Améry)
15. Na závěr duchovní cvičení: Proč není pojem věčnosti marný?
Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)
seminář
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)
Zápočet formou rozhovoru nad vybraným textem, který byl probírán na přednášce.
Rozpis výuky -
Rozpis stáž
Týden bloku
Obsah stáže
Soubory
Poznámka
Hodnocení
1
Úvodní hodina: K čemu může být filosofie?
Čas výuky: pondělí 14:00 - 15:30 hodin Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro Vyučující: doc. Mgr. Tereza Matějčková, Ph.D.
průměr: 5, hodnoceno: 3x
2
Tělo, duše, myšlení: základní osy západního myšlení
průměr: 5, hodnoceno: 3x
3
Co je člověk?
průměr: 5, hodnoceno: 3x
4
Narození (Hannah Arendt, Brach-Czaina)
průměr: 4, hodnoceno: 3x
5
Co je dítě? Co je dospělost? (Rousseau, Johan Huizinga, Pfaller)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
6
Láska a filosofie (Schopenhauer, Žižek)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
7
Sexualita a filosofie (Butler)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
8
Gender a filosofie (Butler)
průměr: 4, hodnoceno: 2x
9
Zrání, stárnutí, stáří (de Beauvoir, Jean Améry, Cowley)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
10
Pojmy nemoci a zdraví (Canguilhelm, Carel)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
11
Co je bolest? (Armstrong, Bain, Dennett)
průměr: 4, hodnoceno: 2x
12
"Naplněný život", život, který stojí za to žít (Williams, Nussbaum, Barbara Schmitz)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
13
Umírání a smrt (Heidegger, Sartre, Tugendhat)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
14
Sebevražda (Camus, Améry)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
15
Na závěr duchovní cvičení: Proč není pojem věčnosti marný?
průměr: 5, hodnoceno: 2x
Schedule internship
Week of the block
Summary of the internship
Files
Note
Hodnocení
1
Úvodní hodina: K čemu může být filosofie?
Čas výuky: pondělí 14:00 - 15:30 hodin Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro Vyučující: doc. Mgr. Tereza Matějčková, Ph.D.
průměr: 5, hodnoceno: 3x
2
Tělo, duše, myšlení: základní osy západního myšlení
průměr: 5, hodnoceno: 3x
3
Co je člověk?
průměr: 5, hodnoceno: 3x
4
Narození (Hannah Arendt, Brach-Czaina)
průměr: 4, hodnoceno: 3x
5
Co je dítě? Co je dospělost? (Rousseau, Johan Huizinga, Pfaller)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
6
Láska a filosofie (Schopenhauer, Žižek)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
7
Sexualita a filosofie (Butler)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
8
Gender a filosofie (Butler)
průměr: 4, hodnoceno: 2x
9
Zrání, stárnutí, stáří (de Beauvoir, Jean Améry, Cowley)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
10
Pojmy nemoci a zdraví (Canguilhelm, Carel)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
11
Co je bolest? (Armstrong, Bain, Dennett)
průměr: 4, hodnoceno: 2x
12
"Naplněný život", život, který stojí za to žít (Williams, Nussbaum, Barbara Schmitz)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
13
Umírání a smrt (Heidegger, Sartre, Tugendhat)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
14
Sebevražda (Camus, Améry)
průměr: 5, hodnoceno: 2x
15
Na závěr duchovní cvičení: Proč není pojem věčnosti marný?