Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (16.02.2021)
- bloková výuka během víkendu a individuálně zadaná samostatná práce
- první setkání v úterý, víkend dle dohody
Poslední úprava: CERVENZDE (03.10.2008)
The course Violence to children present interpersonal violence to children in families, schools and educational settings, in care institutions, in place of work and in the community. The course refer to consequencies in area psychic and social health.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)
Cíl předmětu
Primárním cílem povinně volitelného kurzu Násilí na dětech je seznámit studenty s tématem interpersonálního násilí vůči dětem (formy, definice, příčiny, následky, přenos), s Národní strategií prevence násilí na dětech (multioborový přístup, priority, hlavní a specifické cíle).
Sekundárním cílem je seznámit studenty s metodickým pokynem MZ pro lékaře při podezření na syndrom CAN a další formy násilí.
Terciálním cílem je analýza kasuistik a účast na výzkumných studií (sběr dat, hypotézy, vědecká rozprava).
Poslední úprava: CERVENZDE (03.10.2008)
The primary goal compulsory optional course Violence to children is to present knowledges
about interpersonal violence to children (forms, definitions, causes, consequencies, transmission) and National strategy of violence towards children prevention (multisection access, priorities, main and specific aims).
The secondary goal is to present methodic direction Ministry of health for physicians in contact with suspect sy CAN and other violence forms.
The third goal is case conference and participation on research study (collection data, hypothesis and scientic debate).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (16.02.2021)
aktivní účast na výuce, individuální práce se zadanou odbornou i beletristickou literaturou (příběhy ze života), návštěva vybraných filmových představení o týraných, zanedbávaných nebo sexuálně zneužívaných dětech (festival Jeden svět, film V síti).
Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)
Dunovský J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Grada Praha 1996
Říčan P. Agresivita a šikana mezi dětmi, Portál Praha 1995
Chmelík J. a kol: Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita, Portál Praha 2003
Vaníčková E. a kol. Násilí v rodině, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte, Karolínum Praha 1995
Vaníčková E. a kol. Sexuální zneužívání dětí I. a II. díl, Karolínum Praha 1997, 1999
Vaníčková E. Tělesné tresty dětí, Grada Praha 2004
Vaníčková E. Dětská prostituce, 2. vyd. Grada Praha 2007
Poslední úprava: CERVENZDE (03.10.2008)
Dunovský J. and coll. Maltreated, abused and neglected child. Grada Praha 1996
Chmelík J. and coll. Morality, pornography and moralizing criminality. Portál Praha 2003
Říčan P. Aggressiveness and bullying among children. Portál Praha 1995
Vaníčková E. and coll. Violence in family, sy CAN. Karolínum Praha 1995.
Vaníčková E. and coll. Sexual abuse of children. I. and II. part, Karolínum Praha 1997 and 1999.
Vaníčková E. Corporal punishment of children. Grada Praha 2004
Vaníčková E. Child´s Prostitution. 2nd edition, Grada Praha 2007
Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)
V rámci blokové výuky jsou zařazneé všechny formy výuky - seminář, přednáška, praktická výuka řešením modelových situací a tvorbou konkrétních preventivních programů, analýza kasusitik, dramatické techniky, osvojení screeningové metody ke včasné identifikaci emocionálně traumatizovaných dětí, účast na sběru dat pro aktuální výzkumnou studii týkající se jedné konkrétní formy násilí.
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)
The method teaching
practice, seminars, lectures and participation on research study
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)
Účast na blokové výuce, v rámci které je část věnována sběru dat v rámci výzkumné studie zaměřené na četnost různých forem násilí.
Poslední úprava: CERVENZDE (03.10.2008)
Participation
Sylabus -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (16.02.2021)
definice násilí, tři základní typy a formy násilí na dětech, tělesné tresty, online násilí, rizikové a protektivní faktory, ekologický model násilí, pyramida násilí, indikátory, detekce, komplexní trauma, terapie, kasuistiky; nácvik sociálních kompetencí
Poslední úprava: CERVENZDE (03.10.2008)
Domestic violence including children
Sy child abuse and neglect
Corporal punishment of children
Bullying
Moral harassment
Sexual harassment
Traditional harmful practices
Commercial sexual exploitation of children
Posttraumatic stress disorder
Stress and stress symptomps
Aggression personal model
Resilience
Violence prevention in physicians´s attendance
Support of primary prevention
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (16.02.2021)
aktivní účast na výuce, individuální práce se zadanou odbornou i beletristickou literaturou (příběhy ze života), návštěva vybraných filmových představení o týraných, zanedbávaných nebo sexuálně zneužívaných dětech (festival Jeden svět, film V síti).