Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (10.04.2020)
Kurz navazuje na kurz „Klinické stáže encyklopedické s reflexí I“ a je zaměřen na prohloubení znalostí, dovedností a kompetencí osvojených v prerekvizitním kurzu.
Obsahem kurzu je seznámení se s pracovišti, která poskytují klinicko-psychologickou péči pro děti i dospělé, pasivní i aktivní účast při provozu jednotlivých pracovišť, praktické procvičování přímých i nepřímých klinicko-psychologických činností, seznamování se s legislativou a zvyšování profesních kompetencí. Součástí kurzu je i reflexe získaných zkušeností a osvojených dovedností.
Studenti absolvují náhledy na klinickém pracovišti u psychologa, který se zabývá zdravotnickou praxí, resp. poradenskou praxí zaměřenou na prevenci, resp. následné vyrovnávání se s psychickým poškozením. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky, poradenství a psychoterapie. Cílem je podpora rozvoje dovedností pro práci psychologa v daných typech zařízení psychologické praxe. Student by se měl dále seznámit s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení, měl by evidovat formy, jak daný klient o poskytované služby žádá.
Dále by mělo dojít k postižení odborných okruhů tematicky zaměřených - konkrétní odborná témata, která pracoviště zajišťuje (např. zdravotní rizika, obtíže a adaptační problémy, podpora integrace zdravotně postižených aj.).
Neměla by chybět podpora rozvoje diagnostických, poradenských a terapeutických dovedností. Osvojeny by měly být základní diagnostické dovednosti spojené s administrací, skórováním, vyhodnocením i interpretací nejčastěji užívaných diagnostických nástrojů dle specifik toho kterého odborného zařízení, pro které má student základní teoretickou průpravu z povinných i povinně volitelných předmětů v rámci studia psychologie (např. anamnestický rozhovor, diagnostický rozhovor s rodiči a klientem, užití konkrétních diagnostických nástrojů jako jsou testy obecných i speciálních schopností - testy inteligence a další testy kognitivních schopností a testy osobnosti) a specifická diagnostická témata: testy zaměřené na klinické symptomy. Studenti by měli mít možnost účastnit se i cílených intervenčních postupů a programů, včetně vyhodnocování jejich efektivity. Vhodné je seznámení se s konkrétními cílovými skupinami (podle věku, resp. problémových kategorií).
Praxe je vykonávána v celkovém rozsahu 80 hodin přímých aktivit na 2 pracovištích, tj. 2 týdny a je smluvně zajištěna.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)
Hawkins, P.; Shohet, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. Baštecká, B.; Goldmann, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. Lindsay,G. ; Koene, C. ; Øvreeide, H.; Lang, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. Špatenková, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)
Student v předmětu absolvuje minimálně stáže na 2 pracovištích pracovištích, v celkovém rozsahu 80 hodin přímých aktivit, tj. 2 týdny.
Předmět je ukončen zápočtem. K němu je potřeba splnit:
- výběr pracovišť dle doporučené trajektorie
- evidence činností přímých i nepřímých na pracovišti
- potvrzení ze stáže
- zpracování reflektivního deníku (seznam přímých a nepřímých aktivit, stanovené úkoly, reflexe)