Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.01.2019)
Aerobik, který svým zaměřením a východisky představuje širokou využitelnost obsahu - vedení skupinových lekcí, ať
již v oblasti školství, volnočasových aktivit či oblasti komerčních fitness studií. Studenti se v předmětu seznámí se
základními východisky a jejich aplikacemi při plánování, vedení, organizování a realizaci skupinových lekcí s
obsahem aerobiku.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Krištofič (26.05.2020)
Aerobics, which with its focus and starting points represents a wide usability of content - leading group lessons,
whether in the field of education, leisure activities or commercial fitness studies. Students will get acquainted with
the basic principles and their applications in the planning, management, organization and implementation of
group lessons with aerobics.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Absolvent předmětu získá základní teoretické a praktické znalosti zejména v oblasti plánování, vedení/učení/předcvičování skupinových lekcí.
Student umí popsat základní části aerobikové lekce aplikovatelné ve fitness studiích.
Student umí naplánovat jednotku TV s obsahem aerobiku s využitím proudové metody.
Student umí popsat, zadat a zacvičit základní aerobikové kroky a jejich variace.
Student dokáže vybrat vhodnou hudební předlohu (dle věku, pokročilosti cvičenců, cíle zatížení a typu zvolených aerobikových kroků). Je schopen rozlišit: počítací doby, master beat, takty a hudební oblouk.
Student dokáže logicky sestavit vazbu „choreografii“ z dílčích aerobikových kroků tzv. aerobikový blok (tedy 8 taktů, 32 dob).
Student umí vytvořenou vazbu zapsat, zakreslit a naučit.
Student získává pedagogické kompetence, které mu umožní vést skupinovou lekci s hudební předlohou. Konkrétně tedy: zahájení a ukončení cvičení, práci s hudebním obloukem a současné předávání pokynů nutné pro včasné vedení cvičenců.
Student umí při vedení cvičenců verbálně komunikovat: včasně, přiměřenou hlasitostí a výstižně. Současně student umí aplikovat vhodnou neverbální komunikaci.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Upon completing the course, a student will acquire fundamental theoretical and practical knowledge, particularly in the areas of planning, leading, teaching, and pre-exercising group fitness classes.
The student will be able to:
Describe the basic components of an aerobics class applicable in fitness studios.
Plan a physical education unit with an aerobics focus using the interval training method.
Describe, cue, and perform basic aerobics steps and their variations.
Select suitable music accompaniment (based on age, participants' fitness level, training goals, and chosen aerobics steps) and distinguish between counts, master beats, measures, and musical phrasing.
Construct a logical choreography sequence from individual aerobics steps, also known as an aerobics block (typically 8 counts or 32 beats).
Document, diagram, and teach the created sequence.
Develop pedagogical competencies necessary to lead a group exercise class with music. This includes commencing and concluding the exercise, working with musical phrasing, and providing timely cues for participants.
Verbally communicate with participants during instruction using clear, timely, and appropriate voice projection.
Apply appropriate non-verbal communication techniques during instruction
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Účast na přímé výuce - 8 hodin.
Znalost anglického názvosloví.
Seminární práce - příprava vazby (blok 32 dob) AE s grafickým záznamem.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Participation in direct instruction - 8 hours.
Knowledge of English terminology.
Seminar paper - preparation of a choreography sequence (32 beats) in aerobics with graphical representation.
Practice - practical demonstration/instruction of an aerobics block (32 beats).
Online test.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.01.2019)
SKOPOVÁ, M., BERÁNKOVÁ. Aerobik: kompletní průvodce. Praha: Grada, 2008. Sport extra. ISBN 978-80-247-1746-3.
STACKEOVÁ, D. Fitness programy - teorie a praxe: metodika cvičení ve fitness centrech. 2., dopl. a přeprac. vyd., (1. v nakl. Galén). Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-541-3.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
SKOPOVÁ, M., BERÁNKOVÁ. Aerobik: kompletní průvodce. Praha: Grada, 2008. Sport extra. ISBN 978-80-247-1746-3.
STACKEOVÁ, D. Fitness programy - teorie a praxe: metodika cvičení ve fitness centrech. 2., dopl. a přeprac. vyd., (1. v nakl. Galén). Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-541-3.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Krištofič (09.05.2019)
Požadavky na zápočet:
Účast na přímé výuce - 28 hodin.
Studium literatury, znalost anglického názvosloví.
Praxe - osvojení si základních kroků AE.
Seminární práce - příprava lekce AE s grafickým záznamem.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
1) Pojem aerobik, druhy aerobiku. Rozcvičení - Warm up. Stavba lekce aerobiku v oblasti fitness a stavba TV jednotky s obsahem aerobiku v oblasti školství. B) Základní aerobikové kroky a proudová metoda.
2) Výběr hudby. Základní hudebně-pohybové vztahy v Ae. B) Variace základních aerobikových kroků a jejich kombinace s vyústěním do vazby „aerobikové choreografie - bloku“ v rozsahu 32 dob. Práce ve skupinách.
3) Verbální a neverbální komunikace lektora/učitele. Problematika zatížení v AE. B) Hlavní část lekce - „choreografie“ low-impact/high-impact Ae.
4) Choreografie a názvosloví Step Ae. Zápis a grafický záznam vytvořené choreografie. B) Step aerobik - technika a metodika.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Topics Covered:
Aerobics and its Types. Warm-Up Exercises. Structure of an Aerobics Class in the Fitness Domain and the Structure of a Physical Education (PE) Unit with Aerobics Content in the Educational Setting.
Basic Aerobic Steps and the Interval Training Method.
Music Selection. Fundamental Music-Movement Relationships in Aerobics. Variations of Basic Aerobic Steps and Their Combination Leading to a Choreographic Sequence of 32 Beats. Group Work.
Verbal and Non-Verbal Communication by the Instructor/Teacher. Exercise Intensity in Aerobics. Main Part of the Class - Low-Impact/High-Impact Aerobics Choreography.
Choreography and Terminology in Step Aerobics. Documentation and Graphic Representation of Created Choreography. Step Aerobics - Techniques and Methodology.