Kurz nabízí komplexní pohled na problematiku vývoje počítačových her, počínaje AAA hrami a konče casual games.
Pokrývá jak programování, tak designování her, i problematikou řízení většího týmu. Kurz je vypisován zároveň pro
studenty MFF UK, FF UK a VŠUP. Studenti budou hodnoceni za to, že v 2-4 členném týmu nadesignují a
naimplementují vlastní malou hru. Každý tým bude mít jak studenty MFF, tak FF UK a ideálně i VŠUP. Na cvičeních
se dozvíte, jak programovat hry pro tyto platformy: HTML5, Facebook, Flash, Android, UDK. Vystoupí i zvaní hosté z
herního průmyslu.
Poslední úprava: T_KSVI (18.04.2012)
The course gives a complex overview of computer games development. It will cover programming (middleware for
games, scripting languages, etc.), game design, project management and game marketing. This is a joint course
for computer science students of Faculty of Mathematics and Physics (CS) and students of Faculty of Arts (FA). In
the course, the students will create their own small game in small teams of 2-4 students. The course will also
introduce: HTML5, Flash, Android, and Unreal Development Kit. Several talks will be given by invited speakers
from the gaming industry.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (13.10.2017)
Ke úspěšnému zakončení předmětu je nutné získat zápočet a úspěšně složit zkoušku.
Pro získání zápočtu je třeba:
1. účastnit se experimentu za podmínek stanovaných cvičícím,
2. vytvořit či vstoupit do jednoho ze studentských týmů, které budou vytvořeny v rámci kurzu,
3. účast na konzultacích,
4. průběžná práce na herním prototypu v rámci týmu,
5. odevzdání herního prototypu ke konci semestru v instruktorem stanovený termín.
Pro odevzdání herního prototypu v rámci zápočtu bude vypsán pouze jediný termín, není možné jej odevzdávat opakovaně.
Zkouška má formu prezentace herního prototypu, který byl vytvořen týmem studentů. V rámci této prezentace musí každý z týmu prezentovat svou část práce, kterou odvedl na herním prototypu.
Poslední úprava: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (13.10.2017)
To pass the course you need to be accredited for labs by:
1. participating on an experiment as specified by the instructor;
2. entering a student team, where you will work on development of a computer game prototype;
3. participating on consultations;
4. participating on the work on the game prototype within the team;
5. submitting the result game prototype to the date as set by the instructor.
There will be only one deadline for delivering the game prototype, it is not possible to submit the prototype repeatedly.
The exam has the form of computer game prototype defense as developed within the team you entered. During the presentation, each team member must present their own work they done during the development of a game prototype.
Literatura -
Poslední úprava: T_KSVI (04.05.2006)
Materialy z Internetu.
www.gamasutra.com
http://www.gamedev.net/
Knihy:
Game Programming Gems 1 - 6, Charles River Media
AI Game Programming Wisdom I - III, Steve Rabin (eds.), Charles River Media
Poslední úprava: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (13.10.2017)
Internet sources:
www.gamasutra.com
http://www.gamedev.net/
Books:
Game Programming Gems 1 - 6, Charles River Media
AI Game Programming Wisdom I - III, Steve Rabin (eds.), Charles River Media
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (13.10.2017)
Účastnit se vývoje herní prototypu v malém týmu (3-5 studentů). Příprava prezentace pro obhajobu herního prototypu.
Poslední úprava: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (13.10.2017)
In a small team (3-5 students), participate on development of a game prototype. Prepare a presentation for the defense of your game prototype.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (02.08.2018)
Poznámka k týmovým pracem:
Neočekává se, že by práce na hře měla některému ze studentů trvat déle než cca dva týdny na osobu čistého času. Předpokládá se, že zatímco studenti MFF budou spíše hru programovat, studenti FF UK, FAMU, ZČU Plzeň a VŠUP se budou účastnit více herního designu, tvorby grafiky, testování a propagace.
Poznámka k harmonogramu:
Studentům se VELMI DŮRAZNĚ doporučuje (kvůli tvorbě týmů) dostavit se na 1. a 2. přednášku osobně. Pro úspěšné absolvování předmětu se od MFF UK studentů předpokládají znalosti objektově orientovaného programování (C#, C++ nebo Javy). Bez konzultace s přednášejícím není doporučeno, aby si předmět zapisovali studenti 1. ročníku.
1. Programování (tato část je určena zejm. pro MFF UK studenty)
Nástroje pro profesionální vývoj: Visual Studio, Incredibuild, SourceSafe/CVS/SVN, wiki; práce v týmu, rozdělení rolí.
Praktické ukázky vytváření her pro mobilní platformy, web a PC.
Využití jednoduché matematiky a algoritmů. Stručný pohled do základních problémů vytváření velké 3D hry.
Middleware: Přehled běžně používaných middleware nástrojů; co je lepší naprogramavat a co je lepší najít na webu.
Skriptovací jazyky: Role skriptování; propojení skriptu a vlastní hry.
Návrh programu: "Návrhové vzory" pro počítačové hry; komunikace s designéry; odlišnosti práce na konzoli, použití specializovaného hardware.
Práce s Construct 2; Unity; UDK; vývoj her pro Android, HTML5 (dle zájmu, ale Unity by mělo být určitě).
2. Řízení vývoje (společné pro všechny studenty)
Správa dat
Příprava a údržba konfiguračních souborů; lokalizace; patchování.
Project management
Vedení projektu; strategie vývoje (waterfall vs. iterative vývoj, incrementy); práce s lidmi
3. Vývojový cyklus počítačové hry (společné pro všechny studenty)
Vývojový cyklus počítačové hry
Od námětu po první patch; kdo a kdy vymýšlí, co se ve hře objeví; způsoby financování; hledání vydavatele.
4. Game design (společné pro všechny studenty)
Co je to herní design? Historie a definice designu pro počítačové hry.
Obtížnost a výzva pro hráče. Proč u her mluvíme o obtížnosti, jakým způsobem obtížnost definuje hry jako žánr.
Boj jako primární prostředek komunikace se hrou.
Narativní postupy ve hrách.
5. Hostované přednášky (společné pro všechny studenty)
V rámci předmětu probíhají zvané přednášky vedené profesionály z herního průmyslu.
Poslední úprava: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. (18.04.2012)
A note on teamwork:
It is expected that a student will work on the project for about a week (and not much longer). Each team has to include at least one CS student and one FA student. It is expected that CS students will contribute mainly to programming tasks and FA students to game design, computer graphics, testing and p. r. parts. It is expected that a student will attend the first and second lecture where the student teams are formed. Students from FA unable to make a team with a student from CS will not be allowed to participate in the course (and vice versa).
1. Programming
Tools of professional development: Visual Studio, Incredibuild, SourceSafe/CVS/SVN, wikis; team work, team roles
Middleware: Overview of commonly used middleware solutions; when to program it and when to find it on the Net.
Scripting languages: Role of scripting; Lua, Python & Comp.; connecting a script to the game properly
Program design, development on consoles
"Design Patterns" for computer games; communication with designers; differences when working on consoles; using specialized hardware