PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenství a psychoterapeutický přístup v oblasti komunikačních poruch - B03487 (Volitelný předmět)
Anglický název: Counseling and psychotherapeutic approach in the field of communication disorders
Zajišťuje: Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN (11-00740)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:30/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: 20
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D, doc. MUDr. Olga Dlouhá, CSc., MUDr. Libor Černý, Ph.D.
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.
MUDr. Libor Černý, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)
Oblast přiměřeného poradenského a psychoterapeuticky orientovaného přístupu k osobám s poruchami řečové komunikace, jejich rodinám a blízkým osobám, je v současnosti uznávanou součástí komplexního přístupu k terapeutické intervenci v této oblasti. Předmět představuje tuto problematiku formou praktických seminárních zadání, tematicky zaměřených na komunikační poruchy, frekventovaně přítomné v klinické, sociální a edukační praxi pomáhajících povolání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)

Posluchač je seznámen se současnými poznatky o poradenství a psychoterapeutických přístupech v oblasti poruch komunikace; disponuje poznatky, vedoucími k porozumění osobám s poruchami komunikace a adekvátnímu uplatnění těchto poznatků v klinické praxi, především ve skupinovém přístupu.

Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)

1. Poradenství a oblast poruch řečové komunikace - vývoj a současný přístup

2. Psychoterapie a poruchy komunikace - vývoj a současný přístup

3. Skupinová terapeutická činnost v oblasti komunikačních poruch

4. Svépomocné a poradenské skupiny v oblasti poruch řečové komunikace

5. Děti s opožděním vývoje řeči v ranném věku a s poruchami příjmu stravy

6. Neurovývojové poruchy - vývojová dysfázie, vývojová řečová dyspraxie

7. Kognitivní vývojové poruchy - pervazivní vývojové poruchy, mentální deficit

8. Děti s DMO, syndromovým onemocněním, traumaty CNS

9. Děti se sluchovým postižením, sluchové postižení u dospělých osob

10. Děti s hlasovými poruchami, dospělé osoby s poruchami hlasového projevu

11. Poruchy plynulosti mluvy, tempa a srozumitelnosti mluvy u dětí a dospělých osob

12. Dospělé soby po traumatech CNS, s projevy kognitivně-komunikační či, mnestické poruchy

13. Dospělé osoby po CMP s projevy fatické poruchy či poruchy srozumitelnosti mluvy

14. Dospělé osoby s neurodegenerativním onemocněním bez syndromu demence

15. Dospělé osoby s rozvojem syndromu demence a kognitivně-komunikační poruchou

Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)
Metody výuky:
Seminář, kolokvium k tématu, diskuze k tématu, prezentace seminární práce s diskuzí a zpětnou vazbou

Literatura (studijní opory) * :

Povinná:
Caby, F., Caby, A. (2019) Přehled psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinnou. Praha: Portál.

Neubauer, K. (2014) Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha. Portál.

Neubauer, K Vývojové hledisko a a psychoterapeutický přístup v klinické praxi.. In Neubauer, K. a kol. (2018) Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál.

Neubauerová, L., Neubauer, K. (2019) Neurogenně podmíněné poruchy komunikace u seniorů v sociálně-zdravotní péči. Hradec Králové: Gaudeamus.

Timulák, L (2014) Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru.. Praha: Portál.

Doporučená:
Brumfitt, S. (2004) The Social Psychology of Communication Impairment. London: Whurr Publishers.

Dlouhá, O., a kol. (2017) Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén .

Dlouhá, O., Černý, L. (2012) Foniatrie. Praha: Karolinum.

Holland, A. (2007) Couseling in Communication Disorders. San Diego: Plural Publishing.

Neubauer, K. a kol. (2018) Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál.

Neubauer, K. Neubauerová, L.(Eds.) (2017) Současné koncepce a formy komunikační podpory pro osoby se závažným komunikačním handicapem. Hradec Králové: PdF UHK.

Reeves, A. (2018) An Introduction to Couseling and Psychotherapy. Los Angeles: SAGE.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)

Aktivní účast na výuce, prezentace a odevzdání seminární zápočtové práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK