Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)
Kurz představuje kognitivně behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu a prevenci vyhoření u mediků a lékařů. Součástí kurzu je práce s vlastní zkušeností v oblasti zvládání stresu a nácvik základních poradenských dovedností - vedení rozhovoru s klientem, empatické naslouchání a pozorování, formulace problémů a cílů poradenského procesu, vysvětlení možností změny v oblasti chování (behaviorální techniky) a myšlení a postojů (kognitivní restrukturace).
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)
The course presents cognitive behavioural approaches in counselling on stress management and prevention of burnout in medical students and physicians. Students will present their own experience on stress management and practise basic counselling skills - interview with a client, observation of a client´s behaviour, formulation of problems and goals of the counselling process, explanation of possibilities of a behavioural change (behavioural techniques) and cognitive change (cognitive restructuring).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)
Cílem předmětu je seznámit studenty s kognitivně behaviorálními přístupy ke zvládání stresu a prevence syndromu vyhoření a nácvik poradenských dovedností na základě vlastních zkušeností.
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)
The aim of the course is to present cognitive behavioural strategies in stress management and preventioun of burnout and to practise counselling skills while using own experience with stress management.
Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (15.06.2015)
Poradenská centra pro veřejnost. Národní síť podpory zdraví, o.s. - http://www.nspz.cz.
A. Kallwass: Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Portál, 2007.
Kahn, N.B.: Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001. Křivohlavý, J.: Jak neztratit nadšení. Grada Publishing, 1998. Praško, J., Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem. Grada Publishing, 2001. Schneidrová, D.: K současným výzkumným a terapeutickým přístupům ke zkouškové úzkosti. Československá psychologie, 2002, ročník XLVI, číslo 4, s. 369- 376.
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (15.06.2015)
Poradenská centra pro veřejnost. Národní síť podpory zdraví, o.s. - http://www.nspz.cz.
A. Kallwass: Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Portál, 2007.
Kahn, N.B.: Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi (More learning in less time). Portál, Praha 2001. Křivohlavý, J.: Jak neztratit nadšení (How to keep enthusiasm). Grada Publishing, 1998. Praško, J., Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem (Step by step against stress). Grada Publishing, 2001. Schneidrová, D.: K současným výzkumným a terapeutickým přístupům ke zkouškové úzkosti (Current research and therapeutical approaches to test anxiety). Československá psychologie, 2002, ročník XLVI, číslo 4, s. 369- 376.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (12.03.2010)
Seminář - prezentace poznatků, kazuistik.
Cvičení - nácvik poradenského rozhovoru, použití sebehodnotících dotazníků a škál, formulace problému a cílů poradenského procesu (práce ve dvojicích a ve skupině).
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)
Seminar - presentation of knowledge, case studies.
Practice - training a counselling interview, using self-rating questionnaires and scales,formulation of problems and goals of a counselling process (work in pairs and the group).
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (25.09.2012)
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%).
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (22.05.2008)
Active participation on the course is required for the credit, while 1 absence is tolerated.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (14.05.2008)
1) Přehled výzkumů z oblasti akademického a zkouškového stresu, kazuistiky z poradenské praxe, sebehodnocení prostřednictvím dotazníků, program antistresové intervence pro studenty VŠ na webových stránkách 3.LF UK.
2) Behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu, sebehodnocení prostřednictvím dotazníků, stanovení kontraktu a cílů poradenského procesu, nácvik poradenského rozhovoru.
3) Stanovení rizikového chování v oblasti životního stylu, sebehodnocení prostřednictvím dotazníků, stanovení cílů ke změně rizikového chování, nácvik poradenského rozhovoru.
4) Organizace, plánování, efektivní využití času, efektivní studijní styl, sebehodnotící dotazníky, relaxační metody, práce ve skupině.
5) Kognitivní přístupy ke zvládání zkouškového stresu a úzkosti, kognitivní restrukturace (práce s myšlenkami, představami, postoji), práce ve skupině.
6) Strategie zvládání sociální úzkosti, asertivní jednání, komunikace s agresivním jedincem, práce ve skupině.
7) Prevence stresu a vyhoření u lékařů, syndrom vyhoření (příčiny, projevy, důsledky), edukační program pro lékaře.
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (14.05.2008)
1) Research on academic and examination stress, case studies from students counselling practice, self-evaluation using questionnaires, stress management programme on webpages of the 3rd Faculty of Medicine of Charles University.
2) Behavioural strategies in counselling on stress management, self-evaluation using questionnaires, formulating problems, goals and the contract of the counselling process, training counselling interviews.
3) Risk behaviour related to lifestyle, self-evaluating questionnaires, formulating goals of a problem behaviour change, training counselling interviews.
4) Organization, planning, time management, effective learning style, self-evaluating questionnaires, relaxation techniques, group work.
5) Cognitive strategies in management of stress and anxiety, cognitive restructuring (managing dysfunctional thoughts, images, attitudes), group work.
6) Management of social anxiety, assertive communication, communication with an aggressive person, group work.
7) Prevention of burnout in physicians, burnout syndrome (causes, symptoms, consequences), educational programme for physicians.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2011)
Volitelný jednosemestrový kurz určený pro 1. , 2. a 5. ročník magisterského studia a bakalářská studia.
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)
Optional course for students of the 1st and 2nd year.