Výuka navazuje na předcházející výuku základních klinických problémů a klinické propedeutiky. Výuka fyzikálního vyšetřování, odebírání anamnezy, symptomatologie, diagnostiky i léčby nemocí věkově specifických pro věk novorozenecký, kojenecký, dětský i dorostový je však nyní v 5. ročníku systematičtější.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
The education is going on preceding education of basic clinical problems and clinical propedeutics. But the tutorial of physical examination, taking history, symptomatology, diagnostics and therapy of age specific diseases is now, in 5th year of study, more detailed and methodical.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
Cílem je seznámit posluchače 5.ročníku se základy klinické pediatrie v celém jejím požadovaném rozsahu a dále utvrdit si základní praktické dovednosti vyšetřování pediatrických pacientů a naučit se základům diferenciálně diagnostických rozvah přímo u pacientského lůžka. Cílem je představit pediatrii jako obor s výrazným vývojovým, preventivním a sociálním aspektem.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
The aim of this topic is to take up the students of 5th year with basic clinical pediatrics in a required range and to reassure basic practil skills of examination of pediatric patients and to get up basic differential diagnostic thinking. The aim to indroduce pediatrics as a field with a strong developmental, peventive and social aspect.
Literatura -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
Preklinická pediatrie. J.Lebl a kol., Galén, 2007
Pediatrie. O. Hrodek, J.Vavřinec a kol., Galén 2007
Akutní stavy v pediatrii. I.Novák a kol., Galén 2007
Nelson Essentials of Pediatrics, E.Behrman, RM Kliegman, Saunders 2007
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
Nelson Essentials of Pediatrics, E.Behrman, RM Kliegman, Saunders 2007
Metody výuky -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
Cvičení - práce u lůžka v malém počtu studentů pod vedením asistenta v rozsahu 30 hodin. Studenti si mohou sestavit vlatní rozvrh z 90 nabízených hodin výuky. Semináře 33 hodin, rozvrh je pro studenty opět flexibilní, dle vlastní volby z 99 nabízených hodin.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
The practical bed-side training in a range 30 hours under supervision of an assistent and 33 hours of seminars.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
100% účast na praktické výuce, náhrada absence je možná po individuální dohodě s příslušným vyučujícím skupiny.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
100% presence during the practical part of the teaching (bedside), if necessary, the lecturer can arrange an alternative time.
Sylabus -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
Fyzikální vyšetření novorozence, kojence, batolete, předškolního , školního dítěte a adolescenta. Zvláštnosti pediatrické anamnezy. Zvláštnosti interpretace laboratorních, zobrazovacích a jiných metod v pediatrii. Jednotlivé choroby, diferenciálně diagnostické rozvahy. Zvláštní důraz je věnován novorozeneckému screeningu, endokrinologii a diabetologii, nefrologii, gastroenterologii, pneumologii (cystické fibróze), kardiologii, akutním stavům v dětském věku a autoimunitním onemocněním.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (10.10.2013)
Physical examination of newborn, infant, toddler, prescholl and school child and adolescent. Speciality of taking of pediatric patient´s history. Peculiarity of interpretation of some findings and results in pediatrics ? laboratory, X-ray. Diseases and differential diagnostic thought. Special emphasis to newborn screening, endocrinology and diabatology, nephrology, gastroenterology, pneumology (cystic fibrosis), cardiology, pediatric emergency and autoimmune diseases.