Předmět se zabývá teoretickými východisky, nástinem vývoje a současnými trendy ve speciální pedagogice. Podává přehled typů a druhů institucí speciálního školství i mimo ně (v oblasti péče o děti se specifickými vzdělávacími a výchovnými potřebami). Je zde rozvíjena etiologie jednotlivých skupin handicapů, možnosti výchovy a vzdělávání, podmínky a prostředky rozvoje. Studenti se seznamují s podpůrnými mechanismy a modely a s jejich začleňováním do pedagogického procesu. Jsou řešeny otázky optimální integrace žáků s těžkým a trvalým postižením do hlavního proudu vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: MARADOVA (13.07.2005)
NOVOTNÁ, M. a KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997.
ŠVARCOVÁ, I. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením. Praha: Septima, 1995.
VOCILKA, M. aj. Integrace sociálně a zdravotně handicapovaných a ohrožených dětí do společnosti. Praha: VÚP, 1997.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte. Praha: Karolinum, 1997.