Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
Pro učitele matematiky jsou kurzy o statistice důležité především ze dvou důvodů. Předně statistické metody a elementy pravděpodobnosti jsou součástí látky základních a středních škol a statistická gramotnost představuje jednu z požadovaných kompetencí žáků/studentů. Vedle toho statistické metody mohou sloužit jako užitečný nástroj při vlastní práci učitele spočívající jak v prezentaci, hodnocení či porovnávání výsledků a v pedagogickém výzkumu. Kurs se zaměřuje především na didaktické aspekty výuky statistiky a na aplikace těchto nástrojů v pedagogických šetřeních. Je veden formou seminářů a diskusí, je akcentována samostatná příprava a jejich vlastní promýšlení problémů a otázek.
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
There are two reasons why statistics courses are important for mathematics teachers. First, statistical concepts and elements of probability are included to subjects of primary and secondary schools, and statistical literacy is one of the required competencies of pupils/students. In addition, statistical methods can serve as a useful tool in the teacher's own work, consisting of pedagogical research presentation, evaluation or comparison. This course is focused mainly on the didactic aspects of teaching statistics and the applications of these tools in pedagogical surveys. The course is realized by seminars and discussions form. Solutions of problems and questions emphasis independent preparation and own thinking of students.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (10.09.2021)
Celková časová zátěž studenta
109,0
Odpovídající množství kreditů
4
Zakončení
Zk
Přímá výuka
Cvičení:
10
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
25 hodin
Literatura
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
MOŠNA, F.: Pravděpodobnost a náhodné veličiny. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-930-8
MOŠNA, F.: Základní statistické metody. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-972-8
MOŠNA, F.: Pojetí pravděpodobnosti a statistiky ve výuce. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-339-9
HENDL, J.: Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2
CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
PLOCKI, A.; TLUSTÝ, P.: Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-330-1
ROBOVÁ, J.; HÁLA, M.; CALDA, E.: Matematika pro střední školy, Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika.Praha: Prometheus, 2013. ISBN 978-80-7196-425-4
ROBOVÁ, J. a kol.: Sbírka aplikačních úloh ze středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2014. 978-80-7196-445-2
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
požadavky na zkoušku: Ke zkoušce si student vybere téma z počtu pravděpodobnosti nebo ze statistiky a připraví si písemně jeho didaktické zpracování pro konkrétní výuku na zvolené úrovni. Jedna část zkoušky bude probíhat formou rozhovoru o této práci. Druhá část bude zjišťovat znalosti o pojmech, souvislostech z pravděpodobnosti a statistiky a bude prověřovat celkový přehled studenta v této oblasti.
Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (02.02.2022)
• statistická šetření, jejich vlastnosti, podmínky a metody, strategie získávání statistických dat, dotazníky
• zpracování statistických dat, tabulky, grafy, charakteristiky