|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (04.10.2020)
Výuka bude probíhat online v rozvržených časech na tomoto odkazu Google meet:https://meet.google.com/uec-vkom-utr?authuser=1 |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (21.09.2020)
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6. Hejný, M.: Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2014 Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ Materiály budou průběžně doplňovány. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (11.11.2020)
Výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení studenty. Studenti budou vedeni k vlastní tvorbě serií úloh se stupňující se obtížností (s ohledem na individuální potřeby žáků). V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (21.09.2020)
Obsah předmětu bude zaměřen na: 1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání. 2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti. 3.+4. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj. 5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (21.09.2020)
Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky k zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích a konzultacích. 2. Vytvoření sady jednoduchých slovních úloh pokrývající všechny probírané sémantické typy. Každá úloha je vyřešena a komentována z hlediska role čísel, která se v úloze vyskytují. 3. Seminární práce, jejíž součástí je experiment se žáky. Může to být celá třída, skupina vybraných žáků, nebo jednotlivci, pokud student právě neučí. Téma experimentu si volí student a odpovídá probíraným tématům při seminářích. Práci student odevzdává v písemné podobě. V dalším semestru bude jedním z východisek diskuse u zkoušky. |