|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (28.02.2023)
Předmět vyučuje Mgr. Karolína Poliaková, karolina.poliakova@fsv.cuni.cz - v případě dotazů prosím kontaktujte přímo vyučující kurzu a ne garantku doc. Hejlovou. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Poliaková (11.08.2022)
Hlavním cílem předmětu je komplexně představit oblast komunikaci vědy a předat studentům základní poznatky oboru skrze přednášky, odbornou literaturu a praktickou výuku. Absolvováním předmětu získáte klíčové znalosti pro svůj rozvoj v oblasti komunikace a připravíte se na uplatnění ve vědeckých týmech, PR odděleních univerzit nebo v médiích. Zkušenosti z předmětu ale využijete i při dalším studiu nebo kariéře, která má co do činění s institucionální komunikací nebo obsahovým marketingem. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (30.09.2023)
Předmět je zakončen zápočtem, který je udělen za aktivní participaci ve výuce a skupinové projekty (podrobně níže).
Pro udělení zápočtu je zapotřebí získat alespoň 70 bodů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Poliaková (02.10.2022)
POVINNÁ LITERATURA (ODBORNÉ ČLÁNKY) Bartoš, V. et al., 2022. Communicating doctors' consensus persistently increases COVID-19 vaccinations. Nature (London), 606(7914), pp.542-549. (PDF) Bucchi, M., 2019. Facing the challenges of science communication 2.0: quality, credibility and expertise. EFSA journal, 17(Suppl 1), pp.1-7. (PDF) Joubert, M., 2020. From top scientist to science media star during COVID-19 – South Africa’s Salim Abdool Karim. South African Journal of Science, 116(7-8), pp.24-27. (PDF) Mede, N.G., 2022. Science communication in the face of skepticism, populism, and ignorance: what Don't Look Up tells us about science denial--and what it doesn't. Journal of science communication, 21(5), pp.1-11. (PDF) Roozenbeek, et. al, 2022. Psychological inoculation improves resilience against misinformation on social media. Science Advances, 8(4), pp1-11. (PDF)
DOPORUČENÁ LITERATURA (POPULÁRNĚ NAUČNÉ KNIHY) Foxx, F., 2022. Beyond The Hype: The Inside Story on Science's Biggest Controversies. UK: Elliott & Thompson, Limited. ISBN 1783966173. Olson, R., 2015. Houston, We Have a Narrative. Chicago, IL: University of Chicago Press. ISBN 022627070X. Storr, W., 2020. The Science of Storytelling. New York, NY: Abrams. ISBN 1419743031. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (25.09.2023)
Předmět se skládá z přednášek, diskuzí o nastudované literatuře, besed s komunikačními profesionály a skupinových prací zakončených prezentacemi ve třídě. Bližší informace najdete níže. Na začátku semináře se seznámíte se základy komunikace vědy formou úvodních přednášek. Součástí našich setkání budou také diskuze nad klíčovými texty oboru. Významná část semináře bude věnována přednáškám expertů a expertek z oboru komunikace vědy. Své zkušenosti vám předají zástupci a zástupkyně vědeckých redakcí, PR oddělení výzkumných institucí nebo samotní vědci a vědkyně. Před každou hostující přednáškou zanesete do sdíleného dokumentu jednu otázku pro lektora na základě rešerše. Závěrem semestru jsou na programu práce ve skupinách a prezentace výstupů vašich projektů. Co obnášejí? Úkolem každé skupiny je vybrat si jeden výzkumný projekt a připravit komunikační strategii či jinou formu zpracování projektu (např. analýzu stakeholderů). Témata budou upřesněna v průběhu listopadu 2023 ve spolupráci s partnerskou organizací z praxe. Do přípravné fáze tvorby strategie doporučujeme zařadit rešerši (zahraniční) praxe. Vaši strategii sepíšete v textovém dokumentu (rozsah 5-7 normostran) a představíte formou prezentací v hodině. Smyslem projektů je přenesení nabytých znalostí v předmětu do praxe. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (25.09.2023)
03. 10. Úvodní přednáška (komunikace vědy v kostce) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Poliaková (11.08.2022)
|