Přednáška a seminář přinášejí postupnou diskusi nad metodologií uměnovědného výzkumu a závažné příklady interpretace uměleckého díla na podkladu typologické struktury interpretačních teorií. Studenti se seznamují s typy uměleckohistorických metodologických přístupů, postupujících nyní od zkoumání díla jako struktury a jeho funkce přes dílo jako předmět psychologického, hermeneutického, sociokulturního, fenomenologického, genderového, poststrukturalistického, postmoderního zkoumání až k umění viděnému zúženě jako produkt užitkové funkce a vnímánému jako součást vizuální kultury včetně nejnovějších skeptických metodologických stanovisek.
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (03.10.2019)
The lecture and the seminar present a gradual discussion on the methodology of art based research and examples of art interpretation on the basis of typological structure of interpretative theories. Students will acquaint themselves with the types of art-historical methodological approaches, proceeding from the study of an artwork as a structure, and its function as an object of psychological, hermeneutic, socio-cultural, phenomenological, gender, poststructuralist, postmodern exploration, to art that is narrowly seen as a product of utility function perceived as part of a visual culture, including the latest skeptical methodological statements.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (03.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
ARNHEIM, R.: Entropie a umění. Esej o neuspořádanosti a řádu. Gryf, Praha 1992 Kompozice podle Rudolfa Arnheima (L. Hlaváček). Praha 1997 BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Academia : Praha, 1997 BELTING, H.: Konec dějin umění. Mladá fronta : Praha, 2000 BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1. TOGGA : Praha, 2012 DANIEL, L.: Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. DOUBRAVOVÁ, J.: Sémiotika v teorii a praxi. Portál : Praha, 2003 FOSTER, H., KRAUSOVÁ, R, BOIS, Y-A., BUCHLOH, B.: Umění po roce 1900, Slovart : Praha 2007 FRANCASTEL, P.: Figura a místo (ed. ARS). Odeon, Praha 1984 GABLIKOVÁ, S., Selhala moderna? Votobia, Olomouc GOMBRICH, E. H.: Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Odeon : Praha, 1985 HALL, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Mladá fronta, Praha 1991 CHALUMEAU, J. - P.: Přehled teorií umění. Portál, Praha 2003 CHVATÍK, K.: Strukturální estetika. Victoria Publishing : Praha, 1994 (s. 37 – 83) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Argo a NG Praha 2000 KESNER, L., (ed.) Vizuální teorie. H + H, Praha 2005, 2.rozšířené vydání KULKA, J.: Psychologie umění. Praha 1991 LIESSMANN, K. P.: Filozofie moderního umění. Votobia : Olomouc, 2000 McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991 MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie /1/, Host : Brno, 2000 WITTLICH, P.: Literatura k dějinám umění, Praha 1992 ČERNÝ, J.: HOLEŠ, J. Sémiotika. Vyd. 1. Praha BN 80-204-0959-9 ECO, U.: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. 363 s ECO, U.: Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009. IS ECO, U. Otevřené dílo. Praha: Argo, 2015.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
ARNHEIM, R.: Entropie a umění. Esej o neuspořádanosti a řádu. Gryf, Praha 1992 Kompozice podle Rudolfa Arnheima (L. Hlaváček). Praha 1997 BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Academia : Praha, 1997 BELTING, H.: Konec dějin umění. Mladá fronta : Praha, 2000 BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1. TOGGA : Praha, 2012 DANIEL, L.: Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. DOUBRAVOVÁ, J.: Sémiotika v teorii a praxi. Portál : Praha, 2003 FOSTER, H., KRAUSOVÁ, R, BOIS, Y-A., BUCHLOH, B.: Umění po roce 1900, Slovart : Praha 2007 FRANCASTEL, P.: Figura a místo (ed. ARS). Odeon, Praha 1984 GABLIKOVÁ, S., Selhala moderna? Votobia, Olomouc GOMBRICH, E. H.: Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Odeon : Praha, 1985 HALL, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Mladá fronta, Praha 1991 CHALUMEAU, J. - P.: Přehled teorií umění. Portál, Praha 2003 CHVATÍK, K.: Strukturální estetika. Victoria Publishing : Praha, 1994 (s. 37 – 83) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Argo a NG Praha 2000 KESNER, L., (ed.) Vizuální teorie. H + H, Praha 2005, 2.rozšířené vydání KULKA, J.: Psychologie umění. Praha 1991 LIESSMANN, K. P.: Filozofie moderního umění. Votobia : Olomouc, 2000 McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991 MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie /1/, Host : Brno, 2000 WITTLICH, P.: Literatura k dějinám umění, Praha 1992 ČERNÝ, J.: HOLEŠ, J. Sémiotika. Vyd. 1. Praha BN 80-204-0959-9 ECO, U.: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. 363 s ECO, U.: Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009. IS ECO, U. Otevřené dílo. Praha: Argo, 2015.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (20.09.2021)
Zkouška proběhne formou obhajoby zpracované eseje na vybrané téma, zpracované na základě doporučené literatury v rozsahu 4-7 stran.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Examination
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (13.09.2021)