Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.10.2020)
Kurz představuje studentům možnosti preventivního a terapeutického použití Výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání. Zdůrazňuje potenciál, který má Výtvarná výchova pro socializaci a enkulturaci předškolních dětí. Uvádí studenty do aktuálních trendů, které s myšlenkou prevence a terapie nežádoucího osobnostního a sociálního vývoje pracují.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
The course introduces students to preventive and therapeutic use of art education
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (18.09.2018)
Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
the aim of the course is to inform students about important theoretical contexts of socio-rehabilitative and psychoterapeutic features of arts education expression.
Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)
V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.
Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.
Aktuální podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.
V případě distanční výuky budou aktuální požadavky uloženy v dokumentu INFORMACE.doc v týmu v MS Teams.
Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
terapeutic utilizang of arts educatio, preschool, socialization, enculturation
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (11.10.2018)
DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications.
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál, 2001.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
JEBAVÁ, J.: Úvod do arteterapie, Praha, UK, 2000. SLAVÍK, J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), 1. díl, PedF UK, Praha, 2001. SLAVÍK, J., WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky, 2. díl, PedF, UK, Praha, 2004.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications.
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál, 2001.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
JEBAVÁ, J.: Úvod do arteterapie, Praha, UK, 2000. SLAVÍK, J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), 1. díl, PedF UK, Praha, 2001. SLAVÍK, J., WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky, 2. díl, PedF, UK, Praha, 2004.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.10.2020)
Aktivní účast min. 80% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře).
Vypracování zadané seminární práce/portfolia.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Active participation min. 80%
Elaboration of assigned seminar work.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (18.09.2018)
Teorie:
1) Teorie výrazu.
2) Výtvarný zážitek - rozbor.
4) Expresivita a reflektivita.
5) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním
Praxe:
1) Výtvarná tvorba jako východisko zážitku.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
Theory of expression; experience - analysis, expresivity, reflectivity, sociocognitive conflict in arts education, visual art and experience