|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (19.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (09.01.2023)
Kurz je zakončen zkouškou v podobě písemného testu ověřujícího teoretické znalosti týkající se kvalitativního výzkumu i schopnost aplikovat nabyté znalosti na konkrétních výzkumných zadáních (tato varianta předpokládá prezenční způsob absolvování předmětu, v případě jiných než aktuálně platných epidemických opatření se forma absolvování kurzu změní). Stanovení výsledné klasifikace: Studující budou hodnoceni na základě závěrečného testu (rozklad bodového hodnocení viz níže). Za test je možné získat maximálně 18 bodů.
Hodnocení testu: Test bude hodnocen především s ohledem na faktickou správnost odpovědí a zohledním i analytické kvality textu (tvůrčí zralost, samostatnost v uvažování pisatele/pisatelky a jejich schopnost kriticky rozvažovat výhody a omezení jednotlivých výzkumných nástrojů).
Výsledné hodnocení: 18-16,5 bodu: A 16-14,5 bodu: B 14-12,5 bodu: C 12-10,5 bodu: D 10-9 bodů: E Méně než 9 bodů: F |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (05.12.2023)
Povinná literatura: BARTHES, R. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. GVOŽDIAK, V. 2014. Základy sémiotiky I. Olomouc: Univerzita Palackého. (Dostupné z: https://oltk.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kol/publikace/publ_qfwfq/Gvozdiak-Zaklady_semiotiky_11.pdf) HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. LINDLOF, T. R., TAYLOR, B.C. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage, 2002. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999 TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (19.09.2023)
Výuka bude probíhat s ohledem na aktuálně platná epidemická opatření prezenčně. Studující, kteří se z vážných důvodů nemohou prezenční výuky zúčastnit, si s vyučující domluví na začátku semestru individuální plnění studijních povinností. Pracovat budeme také na sdíleném disku - pozvánku rozešle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, při níž bude práce v prostředí Google disku aktuální.
Harmonogram lekcí: 1. 3.10. Úvodní setkání: a) organizace kurzu a výuky b) obsah kurzu - přehled c) domluva na obsahu praktických cvičení d) specifika a cíle kvalitativního výzkumu 2. 10.10. Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni. Zadání pro samostatnou práci v další lekci. 3. 17.10. Identifikace výzkumného problému/výzkumných problémů; formulace výzkumných témat a výzkumných otázek; teoretický kontext case study (příprava teoretické perspektivy/teoretických perspektiv) a výběr možné metodologie. K výše uvedeným bodům připraví studující své podněty do sdíleného souboru dle instrukcí vyučující. 4. 24.10. a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 18.10. b) Úvodní přednáška vyučující a následná společná práce: Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k dílčím výzkumům. Studující ve společném sdíleném souboru navrhnou ke svým tématům (úkol ze 17.10.) vzorek pro konkrétní výzkum a svoji volbu řádně objasní s odkazem k principům tvorby vzorku v kvalitativním výzkumu. 5. 31.10. Přednáška vyučující s praktickými ukázkami: Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na vybrané mediální obsahy. Společná práce - otevřené kódování - společná cvičná analýza dat pomocí otevřeného kódování. 6. 7.11. a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 24.10. (vzorek) b) Axiální kódování - společná cvičná analýza dat pomocí axiálního kódování, tvorba základních kategorií. 7. 14.11. Principy kvalitativního kódování dat s pomocí software - specifika, omezení, výhody. Ukázka kódování v Atlas.ti. Paradigmatický model, tvorba teorie. 8. 21.11. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře strukturovaného a polostrukturovaného rozhovoru (praktické ukázky). Vztah k tradici auditoriálního výzkumu. 9. 28.11. Společná práce v semináři: příprava scénáře pro hloubkový rozhovor (k vlastním tématům studujících) 10. 5.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie. 11. 12.12. a) Společná práce v semináři: praktická aplikace sémiotické analýzy na vlastní témata studujících b) Interpretace sdělení - význam a principy. 12. 19.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma promýšlená během semestru.
|