Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Koncepce předmětu Kondiční gymnastika vychází z předpokladu, že ve třetím ročníku již studenti mají obecný vhled
do problematiky tělesné zátěže a fyziologických reakcí organismu na ni. Tato oblast je rozšířena, respektive
vyprofilována směrem k účinkům kondičních cvičení gymnastického charakteru. Praktické aplikace jsou zaměřeny
na získání zkušeností s organizací a řízením lekcí kondiční gymnastiky a seznámení se s pohybovým obsahem
kondiční přípravy v gymnastických sportech.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
The concept of the Conditioning Gymnastics course is based on the assumption that by the third year, students
already have a general understanding of the issues related to physical exertion and the physiological responses
of the human body to it. This area is expanded and further developed towards the effects of conditioning exercises
with a gymnastic character. Practical applications are focused on gaining experience in organizing and conducting
conditioning gymnastics classes, as well as familiarizing oneself with the movement content of conditioning
preparation in gymnastic sports.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Cílem předmětu je vytvořit teoretické i praktické předpoklady k tvorbě pohybových intervenčních programů zaměřených na využití gymnastiky v procesu rozvoje tělesné zdatnosti, porozumět zákonitostem stimulace pohybových schopností a osvojit se didaktické aspekty jejich realizace.
Po absolvování předmětu student disponuje těmito kompetencemi:
Student je schopen analyzovat potřebné motorické schopnosti ve specifickém měřítku zastoupené v odlišných motorických (gymnastických) dovednostech.
Student umí aplikovat a modifikovat cvičení zaměřená na rozvoj motorických schopností vzhledem ke specifickým motorickým dovednostem vybraných gymnastických sportů.
Student umí organizovat a řídit specifické tréninkové formy zaměřené na rozvoj konkrétních motorických schopností v gymnastických sportech.
Student zná zásady tvorby a realizace specifických tréninkových forem a obsažených cvičení zaměřených rozvoj konkrétních motorických schopností v gymnastických sportech.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
The aim of the course is to provide both theoretical and practical foundations for the creation of physical intervention programs focused on utilizing gymnastics in the development of physical fitness. Students will gain an understanding of the principles of stimulating motor skills and acquire the didactic aspects necessary for their implementation.
Upon completing the course, students will possess the following competencies:
The ability to analyze the required motor skills within the specific context of various motor (gymnastic) skills.
Proficiency in applying and modifying exercises aimed at enhancing motor skills in relation to the specific motor skills required in selected gymnastic sports.
The capacity to organize and lead specific training forms aimed at developing particular motor skills in gymnastic sports.
Familiarity with the principles of creating and implementing specific training forms and exercises for the development of specific motor skills in gymnastic sports.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Požadavky k zápočtu a ke zkoušce:
aktivní účast na výuce - 100%
studium literatury
semestrální práce - vypracování kondičního pohybového programu s gymnastickým obsahem účelově zaměřeným na stimulaci vybrané pohybové schopnosti a její obhajoba
didaktický výstup - vedení části lekce dle písemné přípravy
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Requirements for credit and examination:
Active participation in classes - 100%
Study of literature
Semester project - preparation of a conditioning exercise program with gymnastic content specifically aimed at stimulating a selected motor skill, and its defense
Didactic output - conducting part of a lesson based on written preparation
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Krištofič (21.10.2019)
Povinná:
CHRUDIMSKÝ, J., I. ŠIMŮNKOVÁ AND V. NOVOTNÁ. Gymnastická terminologie [online]. [Praha]: UK FTVS, 2013.
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastická průprava sportovce. Edtion ed. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování: motoricko-funkční příprava. Edtion ed.: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2014. ISBN 8087647157.
PETR, M. AND P. ŠŤASTNÝ Funkční silový trénink. Edtion ed.: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2012. ISBN 8086317935.
TLAPÁK, P. Posilování kloubní kondice: centračně-stabilizační cvičení. Edtion ed.: ARSCI, 2014. ISBN 807420037X.
ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení. Edtion ed. Praha: NS Svoboda, 1998. ISBN 80-205-0529-6.
Doporučená:
KOLEKTIV autorů. Základní gymnastika.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na . ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Edtion ed.: Grada Publishing as, 2006. ISBN 8024716364.
NELSON, A. G. Strečink-na anatomických základech. Edtion ed.: Grada Publishing as, 2009. ISBN 8024727846.
SKOPOVÁ, M. AND M. ZÍTKO Basic Gymnastics. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2010. 180 p. ISBN 978-80-246-1779-4.
SKOPOVÁ, M., M. ZÍTKO AND J. ČERNÁ Základní gymnastika. Edtion ed.: Karolinum, 2013. ISBN 8024621940.
TLAPÁK, P. Tvarování těla. Edtion ed. Praha: ARSCI, 1999. ISBN 80-86078-41-8.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
CHRUDIMSKÝ, J., I. ŠIMŮNKOVÁ AND V. NOVOTNÁ. Gymnastická terminologie [online]. [Praha]: UK FTVS, 2013.
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastická průprava sportovce. Edtion ed. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování: motoricko-funkční příprava. Edtion ed.: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2014. ISBN 8087647157.
PETR, M. AND P. ŠŤASTNÝ Funkční silový trénink. Edtion ed.: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2012. ISBN 8086317935.
TLAPÁK, P. Posilování kloubní kondice: centračně-stabilizační cvičení. Edtion ed.: ARSCI, 2014. ISBN 807420037X.
ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení. Edtion ed. Praha: NS Svoboda, 1998. ISBN 80-205-0529-6.
KOLEKTIV autorů. Základní gymnastika.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na . ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Edtion ed.: Grada Publishing as, 2006. ISBN 8024716364.
NELSON, A. G. Strečink-na anatomických základech. Edtion ed.: Grada Publishing as, 2009. ISBN 8024727846.
SKOPOVÁ, M. AND M. ZÍTKO Basic Gymnastics. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2010. 180 p. ISBN 978-80-246-1779-4.
SKOPOVÁ, M., M. ZÍTKO AND J. ČERNÁ Základní gymnastika. Edtion ed.: Karolinum, 2013. ISBN 8024621940.
TLAPÁK, P. Tvarování těla. Edtion ed. Praha: ARSCI, 1999. ISBN 80-86078-41-8.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
ústní zkouška - z teorie a didaktiky gymnastiky zaměřené na tvorbu, realizaci a vyhodnocení intervenčního pohybového programu
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Oral examination - covering theory and didactics of gymnastics focused on the creation, implementation, and evaluation of an intervention-based physical program.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (02.01.2019)
Přednášky a praktická cvičení:
1. Pohybové schopnosti - dělení - stimulace - metody ovlivňování
2. Rozcvičení - teorie a praxe, organizační formy a jejich aplikace vzhledem ke specifickým podmínkám
3. Motoricko-funkční příprava - cíl, prostředky, aplikace a modifikace
4. Kondiční cvičení bez náčiní I.
5. Kondiční cvičení bez náčiní II.
6. Kondiční cvičení s náčiním I.
7. Kondiční cvičení s náčiním II.
8. Kondiční cvičení na nářadí I.
9. Kondiční cvičení na nářadí II.
10. Pohybové programy - zásady tvorby a jejich realizace