Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
Předmět gymnastika poskytuje základní teoretické i praktické seznámení s rejstříkem pohybových dovedností z
oblasti základní gymnastiky při cvičení: bez náčiní, s náčiním a na vybraném nářadí, které je realizováno s hudební
předlohou i bez ní.
Obsah předmětu gymnastika vytváří předpoklady k vědomému ovládání pohybů těla a jeho částí. Během výuky je
kladen důraz na pochopení fyziologických účinků jednotlivých skupin cviků a variabilitu jejich obtížnosti, na osvojení
základních didaktických principů při torbě a prezentaci skupinových cvičení směřujících k tvorbě zdravotně
orientovaných pohybových programů.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
The subject of gymnastics provides both fundamental theoretical and practical introduction to a range of
movement skills in the field of basic gymnastics, encompassing exercises without apparatus, exercises with
apparatus, and routines on selected apparatus. These are executed both with and without musical
accompaniment.
The content of the gymnastics course establishes a foundation for conscious control of body movements and its
various parts. During instruction, emphasis is placed on understanding the physiological effects of different
exercise groups and the variability of their difficulty levels. Furthermore, students learn basic didactic principles for
designing and presenting group exercises aimed at creating health-oriented physical activity programs.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
Absolvent předmětu je způsobilý vytvářet a realizovat programy gymnastických cvičení ve spojení s hudbou zaměřené na osvojování uvědomělého řízeného pohybu, sestavovat programy pro rozvíjení zdravotně, profesně a výkonově orientované tělesné zdatnosti.
Student umí vysvětlit přínos gymnastiky pro zdravý životní styl a umí stručně popsat a vysvětlit obsah základní gymnastiky.
Student se orientuje v základních pojmech hudební teorie (ve vztahu k pohybu) a výběru hudební předlohy k rychlým i pomalým formám cvičení.
Student umí vysvětlit důležitost rozcvičení a popsat jeho jednotlivé části.
Student umí popsat, zadat a rytmizovat cvičení bez náčiní - pro pohyblivost a sílu (trupu, paží a nohou).
Student umí aplikovat (popsat, zadat a rytmizovat) škálu základních cvičení s náčiním (švihadla, plné míče, tenisáky, tyče, expandery, malé činky).
Student se orientuje v principech realizace kruhového provozu a umí sestavit cvičební program tohoto typu.
Student umí popsat základní polohy a pohyby cviků, zakreslit jednotlivé cviky grafickým záznamem pohybu.
Student dokáže aplikovat, opravit a variovat obtížnost cviků při skupinové prezentaci.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
Upon completing the gymnastics course, the graduate is capable of designing and implementing gymnastic exercise programs in conjunction with music, focusing on fostering conscious and controlled movement. They can create programs for enhancing health, professional development, and physical fitness.
The student can explain the benefits of gymnastics for a healthy lifestyle and succinctly describe the content of basic gymnastics.
They have a grasp of fundamental concepts in music theory (in relation to movement) and the selection of musical accompaniment for both fast and slow forms of exercise.
The student understands the importance of warming up and can describe its various components.
They can describe, specify, and rhythmize exercises without apparatus for mobility and strength (core, arms, and legs).
The student can apply (describe, specify, and rhythmize) a range of basic exercises with apparatus (jump ropes, medicine balls, Indian clubs, bars, expanders, small weights).
They are familiar with the principles of circuit training and can compile a workout program of this type.
The student can describe the basic positions and movements of exercises, as well as depict individual exercises through graphic representations of movement.
They are capable of applying, modifying, and varying the difficulty of exercises in a group presentation.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
Účast na přímé výuce - 28 hodin
Praxe - kontrolní cviky (z oblasti: flexibility, síly, koordinace, Jacíkův test a přeskoky přes švihadlo)
Teoretická (písemná) i praktická skupinová prezentace pohybového programu na zadané téma.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
Participation in direct instruction - 28 hours.
Practical experience - assessment exercises in the areas of flexibility, strength, coordination, Jacík's test, and jumping over the jump rope.
Theoretical (written) and practical group presentation of a physical program on a given topic.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-87647-00-4.
KRIŠTOFIČ, J. Kondiční trénink: 207 cvičení s medicinbaly, expandery a aerobary. Praha: Grada, 2007. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-2197-2.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing. 2006. 112 s. ISBN 80-247-1636-4.
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. Základní gymnastika. 3., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2194-4.
Kolektiv autorů. Gymnastika II. Dostupné na: http://www.ftvs.cuni.cz/informacni-sluby/elektronicke-publikace-a-studijni-opory/423-gymnastika.html
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-87647-00-4.
KRIŠTOFIČ, J. Kondiční trénink: 207 cvičení s medicinbaly, expandery a aerobary. Praha: Grada, 2007. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-2197-2.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing. 2006. 112 s. ISBN 80-247-1636-4.
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. Základní gymnastika. 3., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2194-4.
Kolektiv autorů. Gymnastika II. Dostupné na: http://www.ftvs.cuni.cz/informacni-sluby/elektronicke-publikace-a-studijni-opory/423-gymnastika.html
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
Semináře:
1. Teorie (dále jen T) - Seznámení se zápočtovými požadavky (popis a praktická ukázka kontrolních cviků), vývoj pojmu gymnastika, dělení gymnastiky
Praxe (dále jen P) - Základní pohybové školení, uvědomělé, funkčně účinné, co nejdokonaleji prováděné gymnastické pohyby v optimálním rytmu a tempu, držení těla v postojích a pohybu, pohyby jednotlivých částí těla, provedení s hudebním doprovodem.
2. T - Základní pojmy z hudebně pohybové teorie (metrum, tempo, tempové změny, rytmus, dynamika), principy výběru hudební předlohy pro pohybovou činnost.
P - Všestranné rozcvičení s hudební předlohou, rušná část: (chůze, běh, poskoky, krokové variace), mobilizace, dynamické protažení, tonizace, rovnovážná cvičení a cvičení koordinační), příprava pro plnění praktických zápočtů
3. T - ZG - úvod k pohyblivosti a síle trupu
P - Rozvoj pohyblivosti a síly trupu (bez náčiní), příprava pro plnění praktických zápočtů
4. T - ZG - úvod k pohyblivosti a síle paží
P - Rozvoj pohyblivosti a síly paží (bez náčiní), využití visového nářadí (kruhy, hrazda žebřiny) příprava pro plnění praktických zápočtů
5. T - ZG - úvod k pohyblivosti a síle nohou
P - Rozvoj pohyblivosti a síly nohou (bez náčiní), příprava pro plnění praktických zápočtů
6. T - Aerobní zdatnost - zásady a metody rozvoje
P - Cvičení s náčiním - švihadla, příprava pro plnění praktických zápočtů
7. T - Svalová síla - zásady a metody rozvoje
P - Cvičení na stanovištích (kruhový provoz) s využitím náčiní - činky, plné míče, švihadla, expandery
8. T - Kloubní pohyblivost - zásady a metody rozvoje; Strečink
P - Cvičení na nářadí - lavičky, žebřiny, rovnovážná cvičení, příprava pro plnění praktických zápočtů
9. T - Základy gymnastické terminologie cvičení prostných a seznámení s grafickým záznam pohybu
P - Cvičení koordinační a cvičení reaktibility s využitím náčiní (tenisáky, tyče), příprava pro plnění praktických zápočtů
10. T - Wellness, Fitness, rozdělení do pracovních skupin pro závěrečné prezentace, losování témat
P - Přípravy skupinových prezentací, příprava pro plnění praktických zápočtů
11. T - Tvorba gymnastických pohybových programů
P - Přípravy skupinových prezentací, příprava pro plnění praktických zápočtů
12. T - Prezentace skupinových úkolů - pohybový program na zadané téma
P - Příprava pro plnění praktických zápočtů (Flexibilita)
13. T - Prezentace skupinových úkolů - pohybový program na zadané téma
P - Příprava pro plnění praktických zápočtů (síla)
14. T - Prezentace skupinových úkolů - pohybový program na zadané téma
P - Příprava pro plnění praktických zápočtů (Jacíkův test)
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (11.10.2023)
Seminars:
1) Theory (T) - Introduction to the course requirements (description and practical demonstration of assessment exercises), the development of the concept of gymnastics, divisions of gymnastics.
Practice (P) - Basic movement training, conscious, functionally effective execution of gymnastic movements as perfectly as possible, at an optimal rhythm and pace, body posture during both static and dynamic positions, movements of individual body parts, execution with musical accompaniment.
2) T - Basic terms in music and movement theory (meter, tempo, tempo changes, rhythm, dynamics), principles of selecting musical accompaniment for physical activity.
P - Comprehensive warm-up with musical accompaniment, active part: (walking, running, hopping, step variations), mobilization, dynamic stretching, toning, balance exercises, and coordination exercises, preparation for practical assessments.
3) T - Introduction to trunk mobility and strength.
P - Development of trunk mobility and strength (without apparatus), preparation for practical assessments.
4) T - Introduction to arm mobility and strength.
P - Development of arm mobility and strength (without apparatus), utilization of hanging equipment (rings, horizontal bar, ladder), preparation for practical assessments.
5) T - Introduction to leg mobility and strength.
P - Development of leg mobility and strength (without apparatus), preparation for practical assessments.
6) T - Principles and methods of aerobic fitness development.
P - Exercise with apparatus - jump ropes, preparation for practical assessments.
7) T - Principles and methods of muscle strength development.
P - Exercise at stations (circuit training) using apparatus - dumbbells, medicine balls, jump ropes, expanders.
8) T - Joint mobility - principles and methods of development; Stretching.
P - Exercise on apparatus - benches, ladders, balance exercises, preparation for practical assessments.
9) T - Basics of gymnastic exercise terminology and introduction to graphic movement recording.
P - Coordination exercises and reactivity exercises using apparatus (Indian clubs, bars), preparation for practical assessments.
10) T - Wellness, Fitness, division into working groups for final presentations, drawing topics.
P - Preparation for group presentations, preparation for practical assessments.
11) T - Creation of gymnastic movement programs.
P - Preparation for group presentations, preparation for practical assessments.
12) T - Presentation of group tasks - movement program on a given topic.
P - Preparation for practical assessments (Flexibility).
13) T - Presentation of group tasks - movement program on a given topic.
P - Preparation for practical assessments (Strength).
14) T - Presentation of group tasks - movement program on a given topic.
P - Preparation for practical assessments (Jacík's Test).