|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
Klíčová slova: Výtvarná výchova, vizuální výchova, interdisciplinarita, vizuální vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, dětská kresba, ontogeneze. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000 KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU 2017 Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999 KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81 STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015 ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016 UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014 WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
Přednášky, samostatná četba, analýza textů, profesní portfolio učitele, analýza kurikulárních dokumentů, myšlenkové mapy, muzejní edukace, intepretace uměleckých děl, didaktická transformace obsahu, videoanalýza, plánování vlastní výuky, reflexe, sebereflexe. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (21.04.2020)
* Požadavky pro zápočet:
plná docházka kompletní zpracování průběžných úkolů Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
1. Cíle, obsah a učivo Vv. 2. Výtvarná typologie. 3. Vizuální gramotnost. 4. RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo. 5. Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat? 6. Galerijní a muzejní edukace 7. Tvořivost 8. Vizuální vnímání. 9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza. 10. Psychologická východiska Vv. 11. Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2020)
ZÁPOČET průběžné plnění zadaných úkolů předložení základu profesního portfolia |