Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)
Vytvořit funkční vazby mezi pozicemi tvůrce, poučeného diváka a výtvarného pedagoga a metodologicky připravit jejich účinnou reflexi. Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na využití prolínání těchto pozic a jejich nároků v tvorbě, výuce i výzkumu. Doplnit nezbytný funkční slovník pro všechny pozice.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
To create functional relationships between roles and positions of an artist, educated viewer and art pedagogue and to prepare a student of effective reflection. To prepare students, esp. graduates from Schools of Art and Art Academies for a synergic effects of intertwinning of those roles and their demands in artmaking, teaching and research. Construction of a functional lexicon for all three positions.
Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)
FIŠER, Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R.: Slovem, akcí, obrazem. Příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, MUNI Press, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2.
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 Kapitola o výzkumu, str. 303 - 315. FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In Horáček, R., Zálešák, J. (eds.) Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy university, svazek č. 101. Brno: Masarykova universita, Katedra výtvarné výchovy, 2007. Str. 177-181. ISBN 978-80-210-4371-8.
FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova - návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 - 397. In Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1997. 126 s. 80-7168-382-5. FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51- 68
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8.
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
KULKA, T., CIPORANOV, D.(Eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46
MACLEOD, K., HOLDRIDGE, L.: Thinking through Art. Reflections on ar as research. Innovations in art and design. London, New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-57633-4 MASON, R. (2007). Art teachers and action research, Educational Action Research, 13 (4) 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. Available on http:// www.vuppraha.cz .
MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234
SCHŐN, D.: Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983.
SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815
SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8 .
TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M.: Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4
VARTO, J.: Basics of Artistic Research. Ontological, epistemological and historical justifications. Helsinki: University of Art and Design, Helsinki, 2009. ISBN 978-951-558-303-1
ZUSKA, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001
ZAHRÁDKA, P. (Ed.) Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87474-11-2
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51- 68 JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. KULKA, T., CIPORANOV, D.(Eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46 MACLEOD, K., HOLDRIDGE, L.: Thinking through Art. Reflections on ar as research. Innovations in art and design. London, New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-57633-4 MASON, R. (2007). Art teachers and action research, Educational Action Research, 13 (4) 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. Available on http:// www.vuppraha.cz. MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234 SCHŐN, D.: Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983. SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815 SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8 . TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M.: Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4 VARTO, J.: Basics of Artistic Research. Ontological, epistemological and historical justifications. Helsinki: University of Art and Design, Helsinki, 2009. ISBN 978-951-558-303-1 ZUSKA, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001 ZAHRÁDKA, P. (Ed.) Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87474-11-2
Metody výuky -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)
teoreticko-praktický seminář
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Seminar of theoretical and practical approaches
Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)
Klíčová slova:
pozice tvůrce, pozice diváka, pozice pedagoga, artografie, konceptová analýza, didaktická analýza, plán výuky a výzkumu, funkční slovník, předmět výzkumu, učební úloha,
Obsah:
Identifikace pozic tvůrce, poučeného diváka a pedagoga
Analýza cílů a prostředků
Analýza výstupů
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Identification of three positions: artist, educated viewer, pedagogue
Analysis of goals and objectives
Analysis of means, tools and resources
Analysis of outputs
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)
Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či odborném periodiku.
Odevzdání do konce června
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Submitting a seminar paper, e.g. a preparatory paper of a publication in an optional journal.