Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Rozsah 8 hod./sem. Cíl předmětu: Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na
vstup do „školního“ terénu v rolích badatele – pedagoga/pedagoga – badatele. Doplnit nezbytný funkční slovník
pro obě uvedené role. Požadovaný výstup: Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či
odborném periodiku. Obsah: Rozhodovací procesy v přípravě výuky a pedagogického výzkumu. Základní
didaktické kategorie ve výtvarné edukaci a výzkumném projektu. Výzkumný a výtvarný problém. Formulace
výtvarného problému v učební úloze. Klíčová slova : Rozhodování, informace, plán výuky a výzkumu, funkční
slovník, předmět výzkumu, učební úloha , didaktická analýza, identifikace problému, prostředky realizace
Přihlášení studentů: do konce října
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Specifics of obligatory, mandatory and optional art education. Correspondence and differences on artistic and pedagogical work. Decision making process in preparatory activities for art education and pedagogical action research (PAR). Comprative approaches towards pedagogical and research projects. Functional lexicon of phenomena of research in art education.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na vstup do „školního“ terénu v rolích badatele - pedagoga/pedagoga - badatele. Doplnit nezbytný funkční slovník pro obě uvedené role.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
To prepare students (specifically gradutes from Art Schools) for a specific field of didactics of art education in roles of Researcher/Pedagogue and Pedagogue/Teacher. Construction of a necessary functional vocabulary.
Deskriptory -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Rozhodování, informace, plán výuky a výzkumu, funkční slovník, předmět výzkumu, učební úloha , didaktická analýza, identifikace problému, prostředky realizace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Decision-making, information, a scheme and a lesson plan, research design, funcional lexicon of terms, didactic analysis, identification of a problem, tools of implementation
Literatura -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
A) Výzkum HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. MAŇÁK, J., ŠVEC, V Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7351-078-6. SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. ŠVAŘÍČEK,R.; ŠEĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007.ISBN 978-80-7367-313-0.
B) Výtvarná edukace (výběr):
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3 DACEY J.S.,LENNON K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000.ISBN 80-7169-903-5. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8.a 9.ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1997. 126 s. 80-7168-382-5. FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1.Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec, Technická univerzita v Liberci 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (Příklad. materiál). Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2002. 59s. ISBN 80-7083-660-1 JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8. PASCH,M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1999 ROESELOVÁ,V. Didaktika výtvarné výchovy V (nejen pro základní umělecké školy). Praha: UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-058-7 SLAVÍK,J.: Didaktika Vv III . Praha, UK 1990. SLAVÍK, J.: Návrh minimálních požadavků na úroveň znalostí absolventa učitelského studia výtvarné výchovy In Hazuková, H.: Příprava učitele na rozhodování ve Vv I, Praha, UK 1994 SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výtvarné výchovy. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997 SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál 1999. VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Literatura:
A) Výzkum
Obligatory/research
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7351-078-6.
SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠVAŘÍČEK,R.; ŠEĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007.ISBN 978-80-7367-313-0.
B) Výtvarná edukace (výběr):
Optional
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
DACEY J.S.,LENNON K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000.ISBN 80-7169-903-5.
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8.a 9.ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1997. 126 s. 80-7168-382-5.
FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1.Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec, Technická univerzita v Liberci 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X
HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (Příklad. materiál). Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2002. 59s. ISBN 80-7083-660-1
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8.
Metody výuky -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
teoreticko-praktický seminář Požadavky ke zkoušce/požadovaný výstup: Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či odborném periodiku. Termín odevzdání: do konce ledna
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Seminar of theoretical and practical approaches
Sylabus -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Rozhodovací procesy v přípravě výuky a pedagogického výzkumu Základní didaktické kategorie ve výtvarné edukaci a výzkumném projektu Výzkumný a výtvarný problém Formulace výtvarného problému v učební úloze
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Decision making processes
Basic didaktic categories in art education and research project
Research and artsitic problem
Artistic problem in instruction in art education
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Požadavky ke zkoušce/požadovaný výstup: Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či odborném periodiku. Termín odevzdání: do konce ledna
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Submitting a seminar paper, e.g. a preparatory paper of a publication in an optional journal.