Teorie a metodologie dějin umění. Kritéria orientace v rozmanitosti vývoje výtvarného umění. Roviny vnímání uměleckého díla - identifikačně analytická, interpretačně analytická a interpretačně syntetická. Formální a významové aspekty komplexních vztahů celkové struktury uměleckého díla.
Poslední úprava: Erudio ()
Theory and methodology in art history. Criteria of orientation in the varied developments of art. Levels of understanding of the work of art: analytic and synthetic identification and interpretation. Formal and expressive aspects of the complex relations in the structure of the work as a whole.
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()
KESNER, L. Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Praha : H+H, 1997. ISBN 80-8602-17-X.
POSPISZIL, T. Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha : OSVU, 1998. ISBN 80-238-1296-6.
FRANCASTEL, P. Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století. Praha : Odeon 1984. ISBN neuvedeno.
Sylabus -
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (20.09.2005)
Teorie a metodologie dějin umění. Kritéria orientace v rozmanitosti proměn výtvarného umění. Obecné problémy dějin umění a teorie vizuální kultury. Typologie interpretačních teorií, příklady vnímání uměleckého díla. Seznámení s diváckými, uměleckými a uměleckohistorickými východisky k interpretaci.vztahy mezi umělcem, uměleckým dílem a skutečností, psychologické a sociologické aspekty.
Požadavky pro udělení zápočtu a zkoušky:
1) Pravidelná účast a aktivní práce v seminářích,
2) Úspěšné splnění požadavků testu
3) Základem přípravy ke zkoušce jsou poznámky z přednesené látky a studium podle literatury.
4) Zkouška obsahuje také rozbor vybraného uměleckého díla jako aplikaci dosažených znalostí a dovedností
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (20.09.2005)
Theory and methodology of the history of art. Criteria of the orientation in the diversity of methamorphosis of art. General problems of the art history and of the theory of the visual culture. The typology of the theories of interpretation, examples of the perception of an art work. The information about points of view to the interpretation realized by viewers, by artists and by art historians. Relations between artist, artwork and reality, psychological and sociological aspects.