|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Student si osvojí pedagogický přístup k pacientovi a získá přehled o možnostech speciální pedagogiky. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (29.08.2023)
80 % účast na praktické výuce – seminářích.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Dvořáková, M.; Kolář, Z.;Tvrzová, I.; Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Grada, Praha: 2015 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
přednáška, semináře, workshop |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Přehled témat: Úvodní přednáška · Úvod do pedagogiky – obsah, cíle, směry a metodologie · Základy speciální pedagogiky – odborná terminologie, obory speciální pedagogiky; žák se speciálními vzdělávacími potřebami – vymezení pojmu (inkluze, integrace do běžné školy – výhody, nevýhody), způsoby speciálně pedagogické podpory osob se zdravotním postižení a znevýhodněním · Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi; komprehenzivní fyzioterapie, role fyzioterapeuta v péči o osoby se speciálními vzdělávacími potřebami · Speciálně pedagogická diagnostika – pojetí, úkoly, přehled metod, pedagogicko- psychologický poradenský systém
Seminář I. · Psychopedie – klasifikace a specifika mentální retardace, péče o osoby s mentálním postižením a pervazivními (komplexními) poruchami – zejm. poruchy autistického spektra (dětský a nespecifický autismus, Aspergerův syndrom) a jejich výchova a vzdělávání Seminář II. · Specifické poruchy učení, poruchy pozornosti (ADHD, ADD) · Fyzioterapeut a možnosti jeho působení pří řešení specifických poruch učení resp. poruch pozornosti, problémů vzešlých z raného vývojového traumatu Seminář III. · Základy logopedie, surdopedie, somatopedie · Problematika výchovy a vzdělávání osob se zdravotním znevýhodněním (zejm. chronicky nemocných – DMO, Epilepsie), pohybovým postižením - systém podpory ze strany státních i soukromých subjektů zejm. nestátních neziskových organizací Workshop Kontakt a komunikace s pacientem s těžkým zrakovým postižením 1. člověk s těžkým zrakovým postižením (TZP) - vymezení pojmu (slabozrakost, nevidomost - praktická / úplná) + úvodní zážitkové cvičení - získané / vrozené postižení (příčiny TZP), terminologie, stereotypy, nejčastější omyly 2. zvládání života bez zrakové kontroly (POSP, přístup k informacím, dovednosti každodenního provozu, možnosti rehabilitace, ukázka kompenzačních pomůcek, význam bílé hole atd.) 3. zásady kontaktu s pacientem s TZP (příčiny obvyklých nedorozumění, modelové situace, praktický nácvik) 4. bezbariérovost v kontextu lidí s TZP, obvyklé projevy bariérovosti ve zdravotnických zařízeních a jak je účinně překonáv 5. průvodcovské techniky (praktický nácvik), zásady komunikace 6. nevidomý v roli zákonného zástupce a průvodce svého nezletilého dítěte 7. nevidomí a oční protézy 8. podpis nevidomých 9. vodicí pes ve zdravotnických zařízeních (ukázka práce vodicího psa, rozdíl mezi psem vodicím a asistenčním) 10. závěrečná diskuse, review programu (zpětná vazba) Seminář IV. · Osoby s psychickými a psychosomatickými problémy (úzkosti, sociální fobie, emoční labilita, poruchy příjmu potravy aj.) · Specifika pedagogické práce s osobami s raným vývojovým traumatem (nutnost speciálně pedagogického přístupu k osobám, které prošly náhradní rodinnou péčí) Seminář V. · Etopedie – poruchy chování vč. chování závislostního – vymezení pojmu, klasifikace a charakteristika · Péče o jedince s poruchami chování vč. základního přehledů možnosti převýchovy, ústavní péče a preventivní péče, práce s osobami ze sociokulturně znevýhodněného prostředí Seminář VI.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
žádné |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (29.08.2023)
80 % účast na praktické výuce – seminářích.
|