PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika hudební výchovy - OCDU19DV24
Anglický název: Didactics of Music Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OCDU19DV35, OCDU19DV16, OCDU19DV17, OCDU19DV19, OCDU19DV18
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (19.11.2019)
Teoretická rovina: didaktické principy rozvoje hudebních schopností a dovedností, problematika hudebně psychologické charakteristiky žákovské osobnosti. Praktická rovina: analýza hudebních činností a metodických postupů s výhledem na využití v pedagogické praxi, výchova ke kreativitě v hudební a hudebně pedagogické oblasti a pojetí role žáka a učitele ve vzájemné komunikaci i v komunikaci s uměleckým dílem. Posluchači se seznamují s metodikou rozvíjení jednotlivých hudebních schopností a dovedností. Důraz je kladen na metodiku rozvoje hudební představivosti a paměti, rytmického, tonálního a harmonického cítění, instrumentální hry a hudebně pohybových činností. Příklady řešených témat: výchovná práce s písní, uplatnění tvořivé intonace při zkvalitňování čistoty zpěvu, úloha instrumentální hry, hudebně pohybové průpravy při vnímání a prožívání hudby, integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova, postavení a úloha nonartificiální hudby ve školní praxi. Studenti se seznamují s alternativními doplňky výuky, s východisky, cíli a metodami projektového vyučování, analyzují učebnice hudební výchovy.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (19.11.2019)

Zdroje:

DRÁBEK, V. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: UK, 1998. ISSN 0862-4461.

HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia, 1994. ISBN 80-7183-126-3.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní
a mimoškolní. Praha: UK, Pedagogická fakulta, katedra HV. ISSN 1210-3683.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká orffova škola I, II. Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P.  Česká orffova škola III. Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P.  Česká orffova škola IV. MUZIKSERVIS, 1996.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole.Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Praha: SPN, 1985, 2. vyd. 1988.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni ZŠ. Praha: SPN, 1979, 2. vyd. 1984.

SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-2460-2.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK, PedF, 2004. 79 stran. ISBN  80-7290-155-9.

VISKUPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova a zpěv. 1. vyd. Praha: SPN, 1989.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (19.11.2019)

Obsahové vymezení:

-          Struktura didaktiky HV jako vědní disciplíny a vyučovacího předmětu.

-          Základní didaktické principy a postupy v jednotlivých hudebních činnostech (tvořivá intonace, metodická práce s písní, hudebně pohybová výchova atd.)

-          Hudební diagnostika, její principy a metody.

-          Analýza učebnic HV. Tvorba vlastních výukových materiálů.

-          Integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova. Tematické a projektové vyučování v HV.

-          Problematika hodnocení v hudební výchově. Tvorba didaktických testů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (19.11.2019)

Zkouška:

Seminární práce na vybrané hudebně-didaktické téma s následnou praktickou demonstrací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK