Ústředním tématem kursu je univerzitní standardizace a zároveň žádoucí variabilita diplomové práce na katedře výtvarné výchovy, odrážející specifika osobních přístupů k umělecké tvorbě, specifika reflektované tvorby s pedagogicko-výzkumnými implikacemi a specifika reflektované pedagogické praxe. V centru zájmu stojí tzv. pedagogické dílo v provázanosti na osobní umělecký projekt autora a na badatelský kontext, který obé ukotvuje. Cílem kursu je vytvořit předpoklady pro poučenou aplikaci získaných poznatků o metodách pedagogického výzkumu, výzkumu uměním a jejich využití: a) při řešení diplomových úkolů zadaných na katedře výtvarné výchovy, b) při řešení problémů budoucí školní praxe studentů ve výtvarné výchově, c)při řešení výzkumných záměrů katedry Vv.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
The central theme of the course is university standardization and, at the same time, desirable variability of the diploma thesis at the Department of Art Education, reflecting the specifics of personal approaches towards artistic creation, specifics of reflected work with pedagogical research implications and specifics of reflected pedagogical practice. At the center of interest stands the so-called pedagogical work in association with a personal artistic project of the author, and the research context, which anchors both. The aim of the course is to create conditions for application of the acquired knowledge about methods of pedagogical research, art based research and their use: a) in solving diploma theses assigned at the Department of Art Education, b) in solving problems of future school practice of students in art education, c) while cooperating at a research of the Department of Art Education.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54. HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. PRŮCHA, J.: Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995 SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005 SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
Online: FULKOVA, M: Výzkumné metody projektu NAKI : www.gamuedu.cz International Journal of Education through Art. Online úložiště doktorského programu KVV.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54. HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. PRŮCHA, J.: Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995 SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005 SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
Online: FULKOVA, M: Výzkumné metody projektu NAKI : www.gamuedu.cz International Journal of Education through Art. Online úložiště doktorského programu KVV.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)
Kolokviální zkouška
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
examination
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (13.09.2021)
Aktivní účast na seminářích, prezentace projektu vlastní diplomové práce (ústní v rámci semináře a písemná jako podklad ke zkoušce)
zkouška kolokviálního charakteru - diskuse a teoretická reflexe předložených projektů.