PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Četba literárních textů 20. století - OPBF2F123A
Anglický název: Reading of French Literatur
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)
Tento cyklus sleduje zrod modernity od poloviny 19. století do 10. let 20. století na vybraných projevech prózy a poezie dané doby (Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Valéry, Apollinaire; Flaubert, Huysmans, Gide).
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.

En cas d'enseignement distanciel, les cours seront dispensés via les Teams.

Literatura - francouzština
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

Lectures de licence 3 - Lettres modernes

 

1) Œuvres au programme

Poésie

BAUDELAIRE, Charles. Les fleurs du mal, 1857.

VERLAINE, Paul. Les Poèmes saturniens, 1866.

RIMBAUD, Arthur. Une saison en enfer, 1873.

VALÉRY, Paul. Narcisse parle, 1890.

APOLLINAIRE, Guillaume. Alcools, 1913.

 

Prose

FLAUBERT, Gustave. Salammbô, 1862.

HUYSMANS, Joris-Karl. A rebours, 1884.

GIDE, André.  Le traité du  Narcisse. Théorie du symbole, 1890.

 

2) Histoire et théorie de la littérature ; culture générale ; histoire de la culture 

Usuels (Dans les références de ce type, vous vous limiterez aux auteurs, œuvres et thèmes au programme)

ARON, Paul ; SAINT-JACQUES, Denis ; VIALA, Alain. Le Dictionnaire du littéraire. Paris : PUF, 2002.

BEAUMARCHAIS, Jean-Pierre de; REY, Alain; COUTY, Daniel. Dictionnaire des littératures de langue française. 3 vol. Paris : Bordas, 1984.

BOUTY, Michel. Dictionnaire des oeuvres et des thèmes de la littérature française. Paris : Hachette, 1990.

BRAMI, Joseph et al. Dictionnaire des grandes œuvres de la littérature française. Paris : Le Robert, 1997.

BRUNEL, Pierre. Dictionnaire des mythes littéraires. Monaco : Rocher, 1994.

COLL. Dictionnaire des genres et notions littéraires. Préf. De François Nourissier. Paris : Encyclopaedia universalis et Albin Michel, 1997.

JOURDAIN, Gabriel ; FAVRE, Yves-Alain. Dictionnaire des auteurs de langue française.  Paris : Garnier Frères, 1980.

LE CHERBONNIER, B.; BRUNEL, Pierre; RINCÉ, Dominique; MOATTI, Christiane. L’Histoire de la littérature française. Paris : Bordas, 1996.

MITTERAND, Henri (ed. et dir.) ; BARBERIS, Dominique ; BERTHELOT, Anne ; BRAMI, Joseph et al. Dictionnaire des grandes oeuvres de la littérature française. Paris : Le Robert, 1997.

MORIER, Henri. Dictionnaire de poétique et de rhétorique. Paris : PUF, 1961.

NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno : Host, 2006. Mouvements, personnalités et notions en relations avec le CM et les TD.

 

Lectures orientées

Naissance de la modernité, philosophie de l’histoire, crise, „décadence“

BERTRAND, Jean-Pierre ; Durand, Pascal. Les poètes de la modernité : de Baudelaire à Apollinaire. Paris : Points,  2006.

FRIEDRICH, Hugo. Struktura moderní lyriky, části II, III a V. Přel. František Ryčl, Brno, Host, 2005. / Structure  de la poésie moderne, parties II, III et V.  Trad. par Michel-François Demet. Paris : Le Livre de poche, 1999.

PALACIO, Jean de. Figures et formes de la décadence. Paris : Séguier, 2000, ou La Décadence : le mot et la chose. Paris : Les Belles lettres, 2011. Un chapitre au choix.

PECHAR, Jiří. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha : Filosofia, 1999. Kapitoly I.–VI.

PELÁN, Jiří. "Francouzský parnasismus". In Haman, Aleš; Tureček, Dalibor a kol. Český a slovenský literární parnasismus. Brno: Host, 2015, s. 38-93. 

SPENGLER, Oswald. Zánik Západu. Přel. Milan Váňa, dosl. napsal Martin C. Putna. Praha : Academia, 2011. Úvod (s. 17–54). / Le Déclin de l’Occident. Trad. par Mohand Tazerout. Paris : NRF, 1931–1933. Introduction.

VOLDŘICHOVÁ BERÁNKOVÁ, Eva. „Rytíři zapadajícího slunce“. Stručná geneze pojmu dekadence ve francouzské literatuře. In: Konec a počátek. Literatura na přelomu dvou staletí. Praha : FF UK, 2012, p. 9–16.

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

Tento cyklus sleduje zrod modernity od poloviny 19. století do 20. let 20. století. Jeho pojetí spočívá na prolínání dvou doplňkových os.


I) První osou jsou obecné vývojové linie, jež přesahují literární žánry, druhy i jednotlivá umění. V nich nahlédneme kontinuitu a logiku pohybu literatury v daném čase ve scelujících tazích a v souhře s blízkými poli kultury (estetika, filosofie). Sledované tahy jsou vymezeny těmito koncepty: obecná krize, krize umělecké reprezentace, problém mimetického principu, radikalizace starobylého topu-antinomie staré versus nové, krize tradičního pojetí subjektu a dosavadního pojetí skutečnosti, změna paradigmatu.

II) Druhá osa se už řídí žánrovým tříděním a konkretizuje obecné linie ve vybraných projevech poezie a prózy příslušné doby:
   a) Symbolismus a dekadence v poezii: Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Valéry; pre-avantgarda: Apollinaire.
   b) Symbolo-dekadentní próza: přípravné období: Flaubert; vrcholné období: Huysmans; Gide.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2023)

Seminární referát

Referát sestává ze dvou částí. Nejprve představíte jedno z děl, na něž se zaměřujeme (cf. 1. oddíl seznamu četby). Báseň nebo úryvek prózy rozeberete a vyložíte podle metody tzv. l’explication de texte ; 10–15 minut.

V druhé etapě navážete shrnutím kapitoly nebo části literárněhistorického textu, který se váže k literárnímu dílu z 1. fáze referátu. Odborný text si zvolíte z 2. části seznamu četby, přičemž v referátu zdůrazníte, čím studium tohoto pramene obohatilo vaši interpretaci textu primárního; 10 minut.

 

Ústní zkouška

Seznam četby

Látka v celém rozsahu přednášek a dobře zažitá, vlastním myšlením provázená četba primárních a sekundárních textů

1 otázka ze seznamu tematických okruhů

1 otázka na podrobnější rozbor a reflexi konkrétního díla.

 

Tematické okruhy k ústní zkoušce - v rozpracování, konečná verze do 3. dnů

1) Pojmy „tradice“ a „modernost“ coby dvojčlenný protiklad, jímž evropská kultura uchopuje střet dvou základních sil utvářejících její dějiny; vyhraňování a vzájemné vymezování těchto konceptů v konci 19. a na úsvitu 20. století

2) „Prokletý básník“. Pojem prokletí a jeho historické, kulturní a ideově-společenské implikace (v obousměrné kontinuitě, tj. ve vývojové souvislosti jak s romantismem, tak s fin-de-siècle a avantgardami); status umělce na prahu modernity; konkrétní projevy tohoto úkazu

3) Polarizace parnasismu a symbolismu coby střet tradičnosti a modernosti; obecné kontrastní rysy poetiky obou směrů; příklady jejich konkrétních projevů (ukázat na Květech zla: na příkladu básně z okruhu parnasistních textů a na příkladu básně z okruhu symbolistických textů)

4) Mytopoetika fin-de-siècle: erbovní mýty symbolismu a dekadence – Narcis, Salomé, Hamlet, Ofelie; jejich původní kontext a významy, jejich dobové traktování, jejich místo v symbolistické a dekadentní imaginaci

5)  Dekadentní estetismus a s ním spojené kulturní a estetické postoje: Joris-Karl Huysmans a jeho román Naruby (1884)

6) Guillaume Apollinaire – figura přechodu. Alkoholy (1913), Pásmo. Základy autorské poetiky: asociativnost, polytematičnost, rozvolněnost formy; princip kubismu, koláže, cizorodosti coby pilíře moderní lyriky

7) Zjevení subjektivity v čase paměti: Marcel Proust. Myšlenkové, duchovní a filosofické kořeny a implikace Proustova díla (nové paradigma času – Bergson; fenomenologie; psychoanalýza; estetické teorie)

8) Sebe-budování coby budování díla; vrstevnatost a mnohosměrnost vnitřního času; cykličnost a „ontofanie“ Hledání ztraceného času

9)  Úvod do existencialismu. Vztah existencialismu a fenomenologie: pojetí vědomí, člověka, zkušenosti; lidská existence coby Dasein a její nesamozřejmost; pojmy bytí o sobě a bytí pro sebe.

10) Jean-Paul Sartre a Nevolnost (1938): vztah existencialistické filosofie a románové formy (deníkový rámec; bezprostřední zkušenost: od zakoušení k reflexi;  vědomí a jeho modality; existence jako ek-sistence; zlom přechodu od bytí o sobě k bytí pro sebe)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK