|
|
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Prostřednictvím analýzy případů naučit studenty pracovat s konkrétními daty a nacházet souvislost mezi teoretickými poznatky a reálnými případy. |
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Kazuistická studie je intenzivní hloubková studie konkrétního člověka a jeho situace/problému, konkrétní skupiny nebo situace. Nejčastěji se používají v medicině, psychiatrii, klinické psychologii i poradenství (ale v sociologii nebo ekonomii, marketingu apod.). V psychologii jsou známy práce, založené na případových studiích, které se staly východiskem k významným teoriím (například S. Freud: případ Anny O. nebo malého Hanse, studie vlastních dětí Jeana Piageta a další).
Kazuistická studie umožňuje:
V tomto semináři budeme používat případové studie:
Práce v semináři bude založena na analýze případů.
1. První část semestru (cca 3 týdny) bude věnována přípravě následné samostatné práce studentů. Přípravná část bude obsahovat informace o vypracování kazuistiky, diskusi o zaměření výběru pří-padů a cvičné práci s kazuistikou, připravenou vyučujícím.V průběhu této části semináře budou již studenti hledat své případy pro prezentaci a začnou s přípravou kazuistiky.
K vypracování kazuistiky: a) jak získat data: pozorování, rozhovory, další dg. postupy, studium dokumentace .... b) rámcová osnova kazuistiky: (tato osnova je jednou možností, další najdou studenti v připojené literatuře).
1. Uvedení do případu Klient: věk, pohlaví, rodinné zázemí, aktuální situace (škola, zaměstnání ...), zdravotní stav, sociální vazby, případné obtíže v minulosti, výhledy do budoucnosti - cíle, možnosti, aspirace ....
Popis současného problému: vymezení rámce (kde: ve škole, v rodině, vrstevnické vztahy, v za-městnání...); - všechny známé relevantní příznaky a projevy aktuálního problému: jaké obtíže se vyskytují, chování, projevy emocí, aktuální vztahy s okolím - konflikty atd.; - výsledky diagnostic-kých šetření.
2. Analýza případu:
3. Návrh intervence:
2. Práce se cvičnou kazuistikou: Kazuistika, kterou připraví vyučující, bude studenty analyzována v malých skupinách. Kromě popi-su případu podle rámcové osnovy bude obsahovat návrh postupu při analýze případu i otázky, na které by studenti měli hledat odpověď. Výsledek analýzy budou skupiny prezentovat a obhajovat v následné diskusi.
Po této úvodní části bude práce v semináři pokračovat případovými studiemi, které zvolí a připraví studenti. Volbu případu a jeho přípravu prokonzultují s vyučujícím.
Zápočet bude studentům udělen na základě a) prezentace případu v semináři b) aktivního podílení se na diskusích o případech ostatních studentů c) pravidelné docházce do semináře.
ZAČLENĚNÍ KURZU Kazuistický seminář slouží ve výuce několika účelům. Jedná se o jistě o nabývání znalostí - vědo-mostí, významnější je však nabývání dovednosti pracovat s reálnými daty konkrétních případů, aniž vystavujeme jedince, jehož případ studujeme, riziku, že řešením případu studenty utrpí újmu. Stu-denti se při studiu případu učí stanovovat klinické/poradenské hypotézy, které lze prověřovat a které mohou vést ke zdůvoděným diagnostickým otázkám nebo návrhům intervencí. Protože jde o rozbor případu v semináři, student musí prezentovaný případ pečlivě připravit, musí být schopen ho sro-zumitelně předložit kolegům, musí být schopen obhájit svoji interpretaci dat a přijmout případnou kritiku. U studentů v auditoriu vyžaduje prezentace případu kritické naslouchání, pozornost k detai-lu, schopnost postihnout podstatné, formulovat otázky atd. Vidíme tedy, že dovednosti, rozvíjené v kazuistickém semináři, jsou obecnější a neslouží pouze k úspěšnému získání zápočtu.
Vazby kurzu: Oficiální vazby nejsou jasné právě pro obecnější dosah této výuky. Pokud bychom zůstali v oblasti přípravy studentů psychologie (vzhledem k reakreditaci tohoto typu studia), pak lze najít vazby k předmětům klinického a poradenského zaměření. ? V bakalářském programu v modulu EDU by šlo o předměty: Poradenská psychologie, Psycho-logická diagnostika pro učitele a Rodiče, učitelé a děti ve vzájemné interakci. Další předměty by se jistě našly v ostatních modulech, které však nemám k dispozici. Tyto předměty lze považovat za určitý typ prerekvizit, i když tak nebudou označeny - vycházím z toho, že pokud nebudou mít studenti alespoň minimální představu o možných problémech a možnostech jejich rozpoznání, jejich analýza případů bude přes snahu vyučujícího zůstávat na úrovni příběhů ze života z popu-lárních časopisů, nebo se bude muset seminář změnit v paralelní výuku dalších předmětů. Vzhle-dem k tomu, že kazuistický seminář je zařazen až do magisterského programu, není zde problém, pokud jde o studenty oboru psychologie. ? V magisterském programu lze znovu předpokládat vazby na předměty, zaměřené na klinická a poradenská témata, nejspíše takové, které se budou zabývat specifickými problémy - např. SPU, autismus, rodina, stáže (uvádím pouze neúplný výčet), a předměty, věnované diagnostice. Výhle-dově lze také předpokládat, že kazuistický seminář bude studentům užitečný při stážích. (Zde ale může být vazba obousměrná - to znamená, že absolvovaná stáž může studentům přinést podněty pro kazuistiky a vhled do reality z úhlu pohledu odborníka.) |