Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
Posláním předmětu Edukační technologie je revitalizovat, doplnit a systemizovat vědomosti studentů týkající se psychodidaktických východisek, vývoje a pojetí rolí a funkcí technologií, resp. technických prostředků při podpoře nebo navozování inovativních přístupů ve vzdělávání a proměn prvků edukační reality. Cílem tohoto převážně teoretického předmětu je rozvinout u studentů schopnost genetického a systémově obsahového vhledu, resp. nadhledu v oblasti edukační technologie, a tak vytvořit předpoklady pro další rozvoj ve směru využití technologií ve vzdělávání a zabezpečení moderní informační výchovy ve školské praxi. Obsahově se předmět dotýká charakteristik vlastností a specifických rysů informačních a komunikačních technologií z hlediska edukace, jejich hlavních přínosů a oblastí aplikace ve vzdělávání, psychodidaktických kontextů inovativních přístupů a didaktického využívání technologií, aktuálních procesuálních, kurikulárních a organizačních proměn edukačního prostředí podpořených, resp. vyvolaných rozvojem technologií, se zdůrazněním vztahu mezi informačními a komunikačními technologiemi a vývojem v oblasti rolí učitele a žáka, způsobu vyučování a učení, klíčových kompetencí, ICT gramotnosti, informační výchovy, e learningu a využívání virtuálních vzdělávacích a kolaborativních prostředí. Předmět usiluje o uvědomění si širších vývojových a systémových souvislostí daných teorií a koncepcí, šíře edukačního potenciálu technických prostředků i validity postulátu, že proměny edukační reality indukované technologickým rozvojem se dotýkají všech vzdělávacích dimenzí.
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
The mission of the Educational technology is to revitalize and systematize the knowledge of students about psycho-didac bases, development and the concept of roles and functions of technology, respectively. technical means for inducing and promoting innovative approaches in education and changes elements of educational reality. The objective of this mainly theoretical course is to develop with students ability to genetic and systemic insight, respectively, view of educational technology, and thus create conditions for further development towards the use of technology in education and modern information education in school practice. The subject aims at a broader awareness of developmental and systemic context of the theories and concepts, at the breadth of the educational potential of technical means and validity assumption that changes in the educational reality of induced of the technological development, affecting all dimensions of education.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (29.09.2020)
Moodle kurs k předmětu se nachází na adrese https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2028 eduKS
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
BYČKOVSKÝ, P., KOTÁSEK, J Nástin revize Bloomovy taxonomie. UK v Praze, PedF, 2004.
Conway,J. Educational Technology's Effect on Models of Instruction. Dostupné na www: <http://copland.udel.edu/~jconway/>, <http://copland.udel.edu/~jconway/EDST666.htm>.
ČERNOCHOVÁ, M., FUGLÍK, V., HOLÝ, R., PROCHÁZKA, J., RAMBOUSEK, V., ŠTÍPEK, J., VAŇKOVÁ, P. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Praha: ČVUT, 2013, 340 s.
Explorations in Learning & Instruction: The Theory Into Practice Database. Dostupné na www: <http://www.gwu.edu/~tip/>.
Instructional Design Models. Dostupné na www: <http://www.cudenver.edu/~mryder/itc_data/idmodels.html >.
JARVIS, P. Adult and continuing education: theory and practice London : Kogan Page, 2003. ISBN 0-415-10242-1.
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání. Bratislava, Slovenská republika: Slovenské pedagogické nakladatelství. 2013. 256 s.
KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5.
MAJUMDAR, S. Integrating ICT in Teaching & Learning. Thailand : UNESCO, 2004. ISBN 0‑13-117392-8. Dostupné z URL: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001405/140577e.pdf>.
RAMBOUSEK, V. Edukační technologie : sylaby. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2017.
RAMBOUSEK, V. Kapitoly z edukační technologie I, II : studijní text. Praha : UK v Praze, PedF, 2015.
The Encyclopedia of Educational Technology. Dostupné z URL: <http://eet.sdsu.edu/eetwiki/index.php/Category:EET >.
Theoretical Sources in IT. Dostupné z URL: <http://anc36400.blogspot.com/2007/09/theoretical-sources-in-it-excellent.html >.
VOOGT, J.; KNEZEK G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. ISBN: 978-0387733142.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu - test sestavený ze 40 otázek s tvořenou odpovědí (max. 2 body za otázku, k postupu ve zkoušce min. celkem požadováno 40 bodů). Prokázání příslušné úrovně vědomostí při související rozpravě z oblasti zaměření předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
Examination Requirements Demonstrating appropriate level of knowledge of the subject area of focus - test Demonstrating appropriate level of knowledge in related discussion of the subject area of focus
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
Východiskové pojmy a konstrukce z oblasti pedagogiky, psychologie a teorie řízení, systémový pohled na vyučovací proces
Problematika vnitřních a vnějších podmínek učení, taxonomie výukových cílů, operacionalizované vymezení cílů, aplikace při strukturaci a učiva a konstrukci výukových programů
Hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky, psychodidaktické soustavy a jejich vazby k inovativním přístupům ve vzdělávání
Základní charakteristiky proudu behaviorální psychologie, behaviorální a neobehaviorální teorie učení, behaviorální strategie řízení, programované učení, historie a transfer do současnosti, systém řízeného učení
Základní charakteristiky proudu kognitivní psychologie, konstruktivistická teorie učení, instruktivní a konstruktivní v pedagogice, projektový přístup k edukaci, problémový přístup, konstruktivní a kolaborativní přístup
Koncept informační společnosti, konsekvence ekonomické a sociální, budování informační společnosti z hlediska zákl. koncepčních a programových dokumentů
Problematika klíčových kompetencí, informační gramotnosti, ICT gramotnosti a informační výchovy
Charakteristické vlastnosti a specifické rysy ICT z hlediska edukace
Hlavní přínosy ICT pro vzdělávání, směry aplikace technologií ve vzdělávání, oblasti a druhy aplikací, dimenze využití ICT ve školách
Proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a systémové a organizační rovině při změnách edukačního prostředí, paradigma vzdělávání a organizace vzdělávání
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
Main concepts and constructions of pedagogy, psychology and control theory, systemic view on the process of education
The issue of internal and external conditions of learning, taxonomy teaching objectives, operational definition of objectives, applications on structuring of curriculum design and teaching programs
The main contemporary paradigms and main contemporary directions of education, related to technical means and psycho/didactical systems and their linkages to innovative approaches to education
Basic characteristics of current behavioral psychology, behavioral and neobehavioral learning theory, behavioral strategies of management, programmed learning, history and transfer to the present of the system of managed learning
Basic characteristics of current cognitive psychology, the constructivist theory of learning, instructive and constructive in pedagogy, project approach to educate, problem approach, constructive and collaborative approach
The concept of information society, economic and social consequences of building the information society in terms of basic conceptual and program documents
The issue of key competencies, information literacy, ICT literacy and Information Literacy
Main benefits of ICT for education
Ways for application of technology in education, areas and types of applications, dimensions of ICT use in schools
Changes in the educational environment, based on ICT, in processual, curricular and systemic level, within transformations of the educational environment, the paradigm of education and organization of education
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání průběžných úkolů dle zadání v Moodle. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (08.09.2017)
Elaboration and submission of ongoing tasks according to the Moodle assignment.The submitted task can be returned for editing or reprocessing.Recognized tasks give rise to a credit.