Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
Modelování - vizuální a haptický přístup ke světu. Celistvé vnímání modelovaného a pozorovaného
objektu v aspektu jeho fyzična. Modelování jako prostor pro citlivé vnímání a dotýkání reálného světa.
Studijní modelování prostřednictvím etud, které slouží pro uchopení hmoty, vystižení siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran objektu. Rozvíjení praktických i teoretických poznatků v oblasti prostorové a objektové tvorby, orientace na současné výtvarné umění, vztah historie a současnosti volného i užitého umění. Cílem předmětu je rozvoj schopnosti didaktické transformace zkušeností z vlastní tvorby v ateliéru.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
Modeling - visual and haptic approach to the world. Integral perception of modeled and observed
object in its physical aspect. Modeling as a space for sensitive perception and touching the real world.
Study modeling through thematized work, which is grasping the matter, is expressing the silhouette and proportions, is expressing the volumes, directions and edges of an object. Development of practical and theoretical knowledge in the field of spatial and object creation, focus on contemporary visual art, the relationship with history of art. The aim of the course is to develop the ability of didactic transformation of experience from own work in the studio.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (25.10.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004
ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996
ROESELOVÁ, V.: Linie, barva, tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004
ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996
TRAVERS, P., CHEADLE, J.: Velká kniha stylů portrétní fotografie. Praha: Zoner Press 2013
LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století. Praha: Artia 1981
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon Praha
ŠTECH, V. V.: Rozprava o reliéfu. Brno: HSU 1956
VOLAVKA V.: Jak vzniká socha. Praha: NČVU 1956
ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. SPN, Praha 1977
ZHOŘ, I.: Klíče k sochám. SPN, Praha 1987
Monografie současných sochařů, katalogy současných sbírek a výstav.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004
ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996
ROESELOVÁ, V.: Linie, barva, tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004
ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996
TRAVERS, P., CHEADLE, J.: Velká kniha stylů portrétní fotografie. Praha: Zoner Press 2013
LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století. Praha: Artia 1981
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon Praha
ŠTECH, V. V.: Rozprava o reliéfu. Brno: HSU 1956
VOLAVKA V.: Jak vzniká socha. Praha: NČVU 1956
ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. SPN, Praha 1977
ZHOŘ, I.: Klíče k sochám. SPN, Praha 1987
Monografie současných sochařů, katalogy současných sbírek a výstav.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
1.-2. Modelování zacílené na haptickou stránku v souvislosti s výstavbou tvaru a uvolnění imaginace
3-4. Modelování zaměřené na prostorovou představivost, procvičování vidění siluety, proporcí, abstraktní objekt
5.-6. Modelování hlavy a ukázání analogie principů v předešlých etudách
7.-8. Modelování hlavy a ukázání analogie principů v předešlých etudách
9.-10. Seznámení s principy výstavby reliéfu
11. Seznámení s principy výstavby reliéfu
12. Reflexe a shrnutí kurzu
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (08.09.2023)
Zápočet - průběžné řešení a odevzdávání jednotlivých úkolů. Podmínkou zakončení předmětu je vytvoření elektronického portfolia - prezentace (PDF) z práce během semestru s popisy a komentáři k jednotlivým úkolům.
Posluchači vloží svou prezentaci na domluvené místo (např. Disc).
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (08.09.2023)
The condition for the completion of the course is a submission of an electronic portfolio (PDF) of the works made during the semester including a description and a commentary. Students will upload their presentation to an agreed location (e.g. Disc).