Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
Vznik a historické proměny užité grafiky jako specifické součásti výtvarné kultury, umění a současné vizuální kultury. Na
zástupných příkladech vynikajících uměleckých počinů a kvalitní běžné produkce a jejich analýz postupně pronikat do
zásad zjednodušení, stylizace, barevné a tvarové nadsázky a plošné dekorativní kompozice.
Rytmus v přírodě, v lidských umělých výtvorech, v dekorativní tvorbě a užité grafice.
Současný grafický design, materiály, techniky a výrazové prostředky.
Historické proměny užité grafiky a grafického designu u nás a v evropské tvorbě od konce 19. století po současnost.
Nejvýznamnější autoři, skupiny a styly.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
The origins and historical development of graphic design as a specific part of art and visual culture. Examples of
extraordinary pieces of art and good-quality everyday production of graphic design. Rules of stylization, simplification, color
and shape exaggeration in 2D decorative composition. The rhythm in nature, human creation, decorative arts and graphic
design.
Current graphic design, materials, techniques and means of expression.
Historical development of the Czech and European graphic design from the end of the 19th century till present times. The
most important authors, artistic groups and styles.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Cíle: Porozumění pro specifika vnímání a tvorby užité grafiky v historických souvislostech. Práce na seminárních úkolech umožňujících aplikaci znalostí z oborů blízkých výtvarných disciplin s důrazem na rozdílnost východisek tvorby.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Understanding of the specifics of perception and creation of graphic design in historical connotations. Working on seminar tasks enabling application of the knowledge from other disciplines with the emphasis on the difference of the base of the creation.
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
BIČ, M.: Stopami dávných věků. Vyšehrad, Praha 1979.
LAMAČ, M.: Od secese ke kubismu. Osma a SVU. Teorie, kritika. Odeon, Praha 1992.
kol.: Ladislav Sutnar - design in action. Argo, Praha 2003.
Katalogy a sborníky galerií, výstav a symposií, např. Bienále Brno 1988 - 2004.
PRAHL, R.: Volné směry. Torst, Praha 1993.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
BIČ, M.: Stopami dávných věků. Vyšehrad, Praha 1979.
LAMAČ, M.: Od secese ke kubismu. Osma a SVU. Teorie, kritika. Odeon, Praha 1992.
kol.: Ladislav Sutnar - design in action. Argo, Praha 2003.
Katalogy a sborníky galerií, výstav a symposií, např. Bienále Brno 1988 - 2004.
PRAHL, R.: Volné směry. Torst, Praha 1993.
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
lecture, seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
klasifikovaný zápočet
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: Cyklus obhajitelných návrhů studií dekorativních ploch. Adekvátní úroveň teoretické studie o počátcích a rozvoji české moderní užité grafiky.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Set of tenable lay-outs of decorative designs. Adequate level of theoretical study of the origins of Czech modern graphic art.
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Sylabus: Studium historie současnosti užité grafiky. Skutečnost a specifika její interpretace v grafickém designu. Užitá grafika a možnosti a zákonitosti tvorby. Seminární výtvarné práce dokládající hloubku porozumění pro jedinečnost forem užité tvorby s použitím tradičních i současných technických prostředků.
Klíčová slova: užitá grafika, jedinečnost výrazových prostředků, historie a vývoj, rytmus v přírodě a umění, dekor a plocha
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Sylabus: History and present time of graphic design. Reality and specificity of its interpretation in graphic design. Possibilities and rules of graphic design creation. Seminary work, which documents students understanding of unique forms of graphic design with use of traditional and contemporary technical means.
Key words: Graphic design, history and development, uniqueness of means of expression, rhythm in nature and art, decoration and flat.