Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Anotace předmětu:
Kritická reflexe osobního portfolia a vlastního konceptu práce v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu.
Výzkumná sonda. Vazba na RVP.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Abstract:
Critical reflection of personal portfolio in gallery/museum education. Identifying key concepts of previous educational model.
Conducting a pilot action research.
Idetifying key links to RVP.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Cíl:
Návrh a ověření vyučovacích modelů, strukturace vlastního výzkumného modelu ve skupině participantů, aplikace výzkumných metod. Prezentace portfolia (kazuistiky) a psaná reflexe.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Attainment target:
Designing and testing of different models of museum/gallery education, designing a model of action research, application of relevant research methods, producing a written research report.
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
ELLIOT, J.: Action Research for Educational Change. Developing Teachers and Teaching. Philadelphia, Milton Keynes: Open Univesity Press, 2001.
FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art
Education. Praha: H+H.
FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062
GITLIN, A. et al.(1992) Teachers' Voices for School Change ( An Introduction to Educative Research). London: Routledge, 1992.
McINTYRE, A. (2003) Participatory action research and urban education: Reshaping the teacher preparation process. Equity & Excellence in Education, 36(1):28.39, 2003
MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz
MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.
SCHÖN, D. A.: The Reflective Practitioner. (How Professionals Think in Action). New York: Basic Books, 1983.
SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.
SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Receptivní profil dětského návštěvníka muzea (Výzkumná zpráva grantového úkolu nadace Open Society Fund). Praha: UK PedF, Katedra výtvarné výchovy, 1999.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. (Překlad Ježek, S.) Brno, Boskovice: Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert, 1999.
Protokoly k výzkumu (u M. Fulkové, KVV), M. Novotná: Portfolio a DP Matali Grasset,
Jírovec, Uhlíř, Šmíd: Portfolio Surrealismus, 2004, KVV, Portfolio Rokoko, 2004, Portfolio Čtenář Dostojevského, 2004, Portfolio J. Jiroušková:František Skála 2005
Vybraná výzkumná portfolia z projektů 2005/8
-------------------------------------------STAČÍ
Další literatura
CODEOVÁ, L.: Poznanie a subjektivita. (Překlad Farkašová, E.) In FARKAŠOVÁ, E.; KALNICKÁ, Z.; KICZKOVÁ, Z. (eds.)(1994) Štyri pohl'ady do feministickej filozofie. Bratislava: Archa, 1994.
FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3
FULKOVÁ, M.: Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. In MUHIĆ J.: Specifika vzdělávání dětí z různých minoritních skupin na území ČR se zřetelem ke zvláštnostem rodinných systémů, kulturních tradic a specifik rodinné výchovy. Výzkumná zpráva VZ MSM 1141 00 006, Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, IPPP Praha, 2003 - d.
FULKOVÁ, M.: Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova, 2004 - f, 44, Mimořádné číslo: Myšlení, tvorba, dialog. s. 16 - 24.
HAZUKOVÁ, H.: Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In SLAVÍK, J.: (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
JANÍK, T.: Význam Schulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 2004, LIV, 3, s. 243 - 250.
JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání (Pedagogický výzkum v teorii a praxi). Brno: Paido, 2005.
NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova jen ve škole? (Výtvarná výchova otevřená mimoškolským institucím). Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
SLAVÍK, J.; PEKÁRKOVÁ, Š.: Jak se mluví ve výtvarné výchově (Srovnání výzkumů pedagogické komunikace ve výtvarné výchově z let 1989 - 1992 a 1999 - 2000). Výtvarná výchova, 2001, 41, 4, s. 5 - 7.
STEWART, R.: Constructing Neonarratives: A Pluralistic Approach to Research. Journal of Art & Design Education, 1997, 16, 3, s. 223 - 231.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
ELLIOT, J.: Action Research for Educational Change. Developing Teachers and Teaching. Philadelphia, Milton Keynes: Open Univesity Press, 2001.
FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art
Education. Praha: H+H.
FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062
GITLIN, A. et al.(1992) Teachers' Voices for School Change ( An Introduction to Educative Research). London: Routledge, 1992.
McINTYRE, A. (2003) Participatory action research and urban education: Reshaping the teacher preparation process. Equity & Excellence in Education, 36(1):28.39, 2003
MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz
MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.
SCHÖN, D. A.: The Reflective Practitioner. (How Professionals Think in Action). New York: Basic Books, 1983.
SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.
SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Receptivní profil dětského návštěvníka muzea (Výzkumná zpráva grantového úkolu nadace Open Society Fund). Praha: UK PedF, Katedra výtvarné výchovy, 1999.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. (Překlad Ježek, S.) Brno, Boskovice: Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert, 1999.
Protokoly k výzkumu (u M. Fulkové, KVV), M. Novotná: Portfolio a DP Matali Grasset,
Jírovec, Uhlíř, Šmíd: Portfolio Surrealismus, 2004, KVV, Portfolio Rokoko, 2004, Portfolio Čtenář Dostojevského, 2004, Portfolio J. Jiroušková:František Skála 2005
Vybraná výzkumná portfolia z projektů 2005/8
-------------------------------------------STAČÍ
Další literatura
CODEOVÁ, L.: Poznanie a subjektivita. (Překlad Farkašová, E.) In FARKAŠOVÁ, E.; KALNICKÁ, Z.; KICZKOVÁ, Z. (eds.)(1994) Štyri pohl'ady do feministickej filozofie. Bratislava: Archa, 1994.
FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3
FULKOVÁ, M.: Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. In MUHIĆ J.: Specifika vzdělávání dětí z různých minoritních skupin na území ČR se zřetelem ke zvláštnostem rodinných systémů, kulturních tradic a specifik rodinné výchovy. Výzkumná zpráva VZ MSM 1141 00 006, Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, IPPP Praha, 2003 - d.
FULKOVÁ, M.: Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova, 2004 - f, 44, Mimořádné číslo: Myšlení, tvorba, dialog. s. 16 - 24.
HAZUKOVÁ, H.: Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In SLAVÍK, J.: (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
JANÍK, T.: Význam Schulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 2004, LIV, 3, s. 243 - 250.
JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání (Pedagogický výzkum v teorii a praxi). Brno: Paido, 2005.
NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova jen ve škole? (Výtvarná výchova otevřená mimoškolským institucím). Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
SLAVÍK, J.; PEKÁRKOVÁ, Š.: Jak se mluví ve výtvarné výchově (Srovnání výzkumů pedagogické komunikace ve výtvarné výchově z let 1989 - 1992 a 1999 - 2000). Výtvarná výchova, 2001, 41, 4, s. 5 - 7.
STEWART, R.: Constructing Neonarratives: A Pluralistic Approach to Research. Journal of Art & Design Education, 1997, 16, 3, s. 223 - 231.
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Formy výuky studijního předmětu: přednáška 1 seminář 2,
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Forms of teaching: lecture 1 seminar 2
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Požadavky k zápočtu:
Vedení reflexivních záznamů, portfolia vizuálních materiálů, primárních dokumentů výzkumu, odevzdání dílčích studií (kazuistik) a aplikace základních kroků (pojmů) akčního výzkumu.
100% účasti na skupinových konzultacích s koordinátorkou výzkumu.
Požadavky ke zkoušce:
Psaný test pojmosloví. Předložení výzkumného portfolia, výzkumných protokolů, analýz a dílčích zpráv, myšlenkových map a výzkumných nálezů (společné pro skupinu). Obhajoba
závěrečné výzkumné zprávy (písemné), individuální.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Evaluation:
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of case studies and application of basic steps of action research.
100 %
Examination:
Written test of terminology. Submission of research portfolio, research protocols, analyses and interim report, mind maps and findings (group). Defending a final written research report (individual).
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Klíčová slova: Kultura, kulturní rozhraní. Kvalitativní výzkum, akční výzkum, metodika
Sylabus:
Ověření nosnosti navrženého modelu edukace v praxi, ve spolupráci s profesionálními týmy partnerských institucí (NG, UPM, DOX, Galerie Rudolfinum) a škol. Úvod do kvalitativního výzkumu ve VV, kontext reflexivní praxe (D. Schön). Reflexivní kompetence učitele VV. Gitlinova horizontální evaluace, primární a sekundární kódování, validita pojmu. Principy tvorby modelu a jeho interpretace podle Strausse-Corbinové. Struktura případové studie. Prezentace psané kritické reflexe modelu edukace, založené na analýze vzorku komunikace a jiných záznamů z terénu.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Key words:
Culture, cultural interface. Qualitative action research, grounded theory, categories, coding, nods of meaning, interpretation. Educational framework: Art and Culture.
Syllabus:
Testing a model education inn collaboration with professional advisors of partner institutions (UPM, Galerie Rudolfinum, NG, DOX) and schools. Introduction to qualitative action research in art education, reflective practice, reflective competencies in an art education teacher (D. Schön). Gitlin´s horizontal evaluation, analysis of primary research documents according to Strauss - Corbin methodology. Structuring and producing a written research report.