Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Kulturní, multikulturní, sociologické a filosofické kontexty pedagogické práce ve výtvarné výchově. Prožitková a reflektivní stránka práce učitele výtvarné výchovy. Galerijní a muzejní pedagogika.
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
From personal understanding concepts of contemporary art in relevant pedagogical contexts to ability to develop and design models of art education for students with special needs. Cultural, multicultural, social and gender issues.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Cíl výuky:
Od vlastního uchopení obsahů současného umění a jeho kontextů (autor, učitel/učitelka, galerie/škola, žák/klient, galerijní
pedagogika, pedagogický konstruktivismus, artefiletika) ke konkrétní tematizaci a kontextové analýze námětu pro
výtvarnou výchovu pro žáky se speciálními potřebami.
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Aims: to understand concepts of contemporary art in relevant pedagogical contexts. To gain ability to develop and design models of art education for students with special needs. Discussing cultural, multicultural, social and gender issues.
Literatura -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Základní studijní literatura:
Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.
Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko.
Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia
Fulková, M. (2004) Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. (ed.) (2004) Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit Bratislava. ISBN 80-968441-1-3
Honneth, A. (1996). Sociální filosofie a postmoderní etika. Filosofia, Nakl. Filosofického ústavu AVČR. ISBN 80 - 7007-082-X
Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2
Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.
Štech, S. (2004). Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In Brabcová, A. (ed.) (2004). Brána muzea otevřená. OSF Praha, Nakl. JUKO Náchod. ISBN 80-86213-28-5
K výstavě:
Časopisy: Výtvarná výchova, I JADE, Atelier, Umělec, Labyrint, Analogon.
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Literature:
Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.
Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko.
Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia
Fulková, M. (2004) Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. (ed.) (2004) Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit Bratislava. ISBN 80-968441-1-3
Honneth, A. (1996). Sociální filosofie a postmoderní etika. Filosofia, Nakl. Filosofického ústavu AVČR. ISBN 80 - 7007-082-X
Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2
Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.
Štech, S. (2004). Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In Brabcová, A. (ed.) (2004). Brána muzea otevřená. OSF Praha, Nakl. JUKO Náchod. ISBN 80-86213-28-5
Magazines:
Výtvarná výchova, I JADE, Atelier, Umělec, Labyrint, Analogon.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Požadavky k zápočtu:
pravidelná účast na seminářích a přednáškách, průběžné plnění seminárních úkolů, povinná četba
Forma zkoušky: písemný test
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Evaluation:
compulsory attendance on seminars and lectures, coninuous seminar excercises, compulsory literature
Final exam: test
Sylabus -
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Obsah:
Teorie:
Prožitková a reflektivní rovina speciální výtvarné výchovy, reflektivní kompetence učitele VV. Arteterapie a artefiletika jako kontexty při vytváření tematizací ve výtvarné výchově, práce s námětem a jeho konceptualizace, psychosociální role učitele, učitel a žáci v diskursivním prostoru institucí. Kulturní a multikulturní rámec, kontexty současného výtvarného umění, sociologie a filosofie, postmoderní etika - sociální pouto a etika péče.
umění, animace, galerijní pedagogika. Sociální pouto, etika péče.
Poslední úprava: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Sylabus:
Theory - experience and reflectivity in art education. Reflective competencies of art teacher. Artetherpay and artefiletics as context for pedagogical work.Cultural and multicultural frmaes of contmeporary art. Sociology, philosophy, etics and art education.
Key words:
art, art education, artetherapy, concept, discourse, institutions, gallery education