Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (31.05.2020)
Předmět motivuje k prohloubení lingvistických vědomostí, kultivuje stylistickou sensitivitu, rozvíjí interpretační dovednosti a posiluje mezioborové vazby. Na sylabu se posluchači zčásti aktivně podílejí. Práce v semináři, založená na domácí přípravě, využívá rozmanité přístupy k textu a diskursu.
Tematické celky:
1. Úvod – instrumenty a cíle lingvistické interpretace textu a diskursu
2. Analýza ukázek umělecké prózy, poezie a/nebo dramatu
3. Analýza ukázek odborného, právnického a/nebo politického diskursu
4. Analýza ukázek novinového, časopiseckého a/nebo reklamního diskursu
5. Analýza ukázky učebnic, manuálů, průvodců a/nebo zjednodušených textů
6. (Posluchači navrhnou sami)
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2023)
This module motivates the students to deepen their linguistic knowledge, it cultivates their stylistic sensitivity, develops their interpretive skills and reinforces interdisciplinary relationships. Seminar activities which are established on home preparation make use of diverse approaches to text and discourse. Topics: 1. Introduction. Instruments and objectives of linguistic interpretation 2. Prose, poetry and/or drama sample analysis 3. Academic, legal and/or political discourse sample analysis 4. Newspaper, magazine and/or advertising discourse sample analysis 5. Textbook, manual, guidebook and/or graded reader sample analysis 6. (to be suggested by the students themselves)
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2023)
Samostudium literatury 6 hodin
Práce se studijními materiály 20 hodin
Plnění průběžných úkolů 25 hodin
Seminární práce 8 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2023)
Self-study of literature 6 hours
Working with study materials 20 hours
Assignments 25 hours
Seminar work 8 hours
Preparation for the exam and passing the exam 10 hours
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2024)
CARTER, Ronald, GODDARD, Angela, REAH, Danuta, SANGER, Keith, SWIFT, Maggie. Working with Texts: A Core Introduction to Language Analysis. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2008. ISBN10: 0-415-41424-5.
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-40179-8.
GEE, James P., HANDFORD, Michael. (eds) The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-70978-1.
HYLAND, Ken. Academic Discourse. English in a Global Context. London, New York: Continnuum, 2009. ISBN 978-0-8264-9804-5.
JEFFRIES, Lesley. Critical Stylistics. The Power of English. London: Palgrave Macmillan, 2010. ISBN 978 -0-333-96449-1.
KOŘENSKÝ, Jan, HOFFMANNOVÁ, Jana, MŮLLEROVÁ, Olga. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc: UP v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.
LEECH, Geoffrey, SHORT, Michael. Style in Fiction: A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. 2nd edition. Harlow: Pearson Education Ltd., 2007. ISBN 978-0-582-78409-3.
REAH, Danuta. The Language of Newspapers. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2002. ISBN10: 0-415-27805-8.
SHORT, Michael. Exploring the Language of Poems, Plays and Prose. Abingdon: Routledge, 2015. ISBN 9780582291300.
SIMPSON, Paul. Stylistics. A Resource Book for Students. London: Routledge, 2004. ISBN 0-41528105-9.
VERDONK, Peter. Stylistics. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437240-5.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2024)
CARTER, Ronald, GODDARD, Angela, REAH, Danuta, SANGER, Keith, SWIFT, Maggie. Working with Texts: A Core Introduction to Language Analysis. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2008. ISBN10: 0-415-41424-5.
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-40179-8.
GEE, James P., HANDFORD, Michael. (eds) The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-70978-1.
HYLAND, Ken. Academic Discourse. English in a Global Context. London, New York: Continnuum, 2009. ISBN 978-0-8264-9804-5.
JEFFRIES, Lesley. Critical Stylistics. The Power of English. London: Palgrave Macmillan, 2010. ISBN 978 -0-333-96449-1.
KOŘENSKÝ, Jan, HOFFMANNOVÁ, Jana, MŮLLEROVÁ, Olga. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc: UP v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.
LEECH, Geoffrey, SHORT, Michael. Style in Fiction: A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. 2nd edition. Harlow: Pearson Education Ltd., 2007. ISBN 978-0-582-78409-3.
REAH, Danuta. The Language of Newspapers. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2002. ISBN10: 0-415-27805-8.
SHORT, Michael. Exploring the Language of Poems, Plays and Prose. Abingdon: Routledge, 2015. ISBN 9780582291300.
SIMPSON, Paul. Stylistics. A Resource Book for Students. London: Routledge, 2004. ISBN 0-41528105-9.
VERDONK, Peter. Stylistics. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437240-5.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (25.01.2024)
ZKOUŠKA trvá 60 minut a je výhradně písemná. Adept porovná dvě krátké autentické ukázky diskursu z hlediska osmi až deseti různých relevantních parametrů/tendencí/rysů a o svých zjištěních podrobněji pojedná.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (25.01.2024)
THE EXAM takes 60 minutes and is written exclusively. The candidate compares two short authentic discourse samples in view of eight to ten relevant parameters/tendencies/features and elaborates on their findings in sufficient detail.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2024)
27/2/2024 Úvod – instrumenty a cíle lingvistické interpretace textu a diskursu; Metodika; Domácí příprava: analýza ukázky prózy
2/4/2024 Analýza ukázky 5 - Studentské prezentace vlastních analýz/interpretací
9/4/2024 Analýza ukázky 6 – Studentské prezentace vlastních analýz/interpretací
16/4/2024 Analýza ukázky 7 – Studentské prezentace vlastních analýz/interpretací
23/4/2024 Analýza ukázky 8 – Studentské prezentace vlastních analýz/interpretací
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2024)
27/2/2024 Introduction; Instruments and objectives of linguistic interpretation; Methodology; Home assignment: pre-analyse a prose sample
5/3/2024 Text analysis 1 – Prose sample
12/3/2024 Text analysis 2 – Poetry sample
19/3/2024 Text analysis 3 – Topic suggested by students
26/3/2024 Text analysis 4 – Topic suggested by students
2/4/2024 Text analysis 5 – Student sample analyses
9/4/2024 Text analysis 6 – Student sample analyses
16/4/2024 Text analysis 7 – Student sample analyses
23/4/2024 Text analysis 8 – Student sample analyses
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (26.01.2024)
Kredity posluchač získá na základě pravidelné docházky (lze tolerovat dvě absence), aktivní účasti na diskusích v semináři (založené na precízní domácí přípravě), na základě úspěšné prezentace vlastní analýzy/interpretace samostatně vybrané ukázky a za zpracování seminární práce na patřičné úrovni.
Každý student vystoupí samostatně jednou za semestr, přičemž týden předem kolegům a vyučující rozdá samostatně zvolenou ukázku, bude prezentovat svoji vlastní lingvistickou interpretaci/analýzu v semináři (časová dotace bude upřesněna), přičemž bude též kolegy aktivně do analýzy zapojovat a reagovat na jejich další komentáře a zpětnou vazbu. K úspěšnému absolvování kurzu je třeba nejpozději týden před písemnou zkouškou odevzdat komplexní analýzu/interpretaci zvolené ukázky v podobě seminární práce, která splňuje všechna formální a obsahová kritéria. Práce, která je minimálně třístránková, se odevzdává ve výtisku i elektronicky. Pokud práce nesplní obsahová a/nebo formální kritéria, lze ji jednou přepracovat.
ZKOUŠKA trvá 60 minut a je výhradně písemná. Adept porovná dvě krátké autentické ukázky diskursu z hlediska osmi až deseti různých relevantních parametrů/tendencí/rysů a o svých zjištěních podrobněji pojedná.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (25.01.2024)
CREDITS will be given to students for their attendance (up to 2 missed classes will be toleratated), active participation in seminar discussions (i.e., based on thorough home analyses of the given text samples), for successful presentation of their own sample analysis and adequate standard of their seminar paper.
Each student will hold their floor once per semester – distributing a week ïn advance their own sample for analysis, conducting their own linguistic interpretation/comprehensive analysis in class (the time limit will be specified), inviting others to participate actively, seeking their further comments and feedback. To complete the course successfully, at the latest a week before taking the written exam students have to turn in their comprehensive sample analysis in writing, taking the form of a seminar project meeting all the content and formal criteria. The project, which is at least three pages in length, is submitted in hard copy as well as electronically. If the content and/or form are not satisfactory, students may resubmit the paper once.
THE EXAM takes 60 minutes and is written exclusively. The candidate compares two short authentic discourse samples in view of eight to ten relevant parameters/tendencies/features and elaborates on their findings in sufficient detail.