Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétními charakteristikami dále uvedené heterogenní skupiny (pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“ a kapraďorosty). Tedy: sinice, eukaryotické stélkaté organismy – ruduchy, Glaucophyta a zelené řasy, parožnatky, autotrofní chromista, houby a houbové organismy, lichenizované houby, mechorosty, vývojová větev Cormophytae - psilofytní a pteridofytní rostliny.
Při laboratorních cvičeních se studenti seznamují s výběrem typických zástupců příslušných skupin ve formě živých kultur, trvalých preparátů či herbářových položek s důrazem na jejich morfologii, determinační znaky a ekologické nároky.
Výsledkem kurzu je vytvoření systému teoretických i praktických znalostí biologie, fylogeneze a přístupů k třídění zahrnutých skupin, prohloubení a rozšíření praktického poznávání přírodnin.
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (14.11.2019)
The aim of the course is to acquaint students with general problems related to systematics, classification and taxonomy in botany, algology and mycology, together with specific knowledge of the groups. Cyanobacteria, Rhodophyta, Glaucophyta, Viridiplantae, autotrophic chromist. Fungi and fungus-like organisms, lichens, bryophytes.
Evolution branch Cormophytae - psilophyts, pteridophytes and progymnosperms.
During the laboratory work, students learn about species of groups studied, their determinant and evolutionary features. This course results in the creation of a system of theoretical and practical knowledge of biology, phylogeny and approaches to classifying groups involved, deepening and broadening practical knowledge of nature.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétními charakteristikami heterogenní skupiny, pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“ a kapraďorosty. Dalším cílem je zdůraznění vhodných taxonů, které by bylo možné použít při výuce jako didaktické modely příslušné skupiny.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (17.09.2021)
V případě zhoršené epidemiologické situace v ZS 2021/22 (v souvislosti s covidem), kdy nebude možné přednášet prezenčně, bude výuka pokračovat v rozvrhovaných dnech a hodinách on-line prostřednictvím google-meet. Studenti budou s předstihem o případné změně formy výuky informováni a praktická cvičení (3 paralelky) budou sjednocena do jednoho bloku.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (14.11.2019)
Základní:
DOSTÁL, Petr, 2006. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-267-5.
KALINA, Tomáš a Jiří VÁŇA, 2005. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1036-1.
Rozšiřující:
BERG, Karl-Heinz Linne von, Kerstin HOEF-EMDEN, Birger MARIN a Michael MELKONIAN, 2004. Der Kosmos-Algenführer: Die wichtigsten Süßwasseralgen im Mikroskop. 1. vyd. B.m.: Kosmos. ISBN 978-3-440-09719-9.
BRAUNE, Wolfram, Alfred LEMAN a Hans TAUBERT, 1999. Pflanzenanatomisches Praktikum, Tl.2, Zur Einführung in den Bau, die Fortpflanzung und Ontogenie der niederen Pflanzen auch der Bakterien und Pilze. 4. Aufl. B.m.: Spektrum Akademischer Verlag. ISBN 978-3-8274-0924-9.
HOLEC, Jan, Antonín BIELICH a Miroslav BERAN, 2012. Přehled hub střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2077-2.
KUBÁT, Karel, Lubomír HROUDA, Jindřich CHRTEK JUN., Zdeněk KAPLAN, Jan KIRSCHNER, Karel KUBÁT a Jan ŠTĚPÁNEK, ed., 2002. Klíč ke květeně České republiky. 1. vyd. Praha: Academia. ISBN 80-200-0836-5.
POULÍČKOVÁ, Aloisie a Jaroslav JURČÁK, 2001. Malý obrazový atlas našich sinic a řas. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, Přírodovědecká fakulta. ISBN 978-80-244-0242-0.
RAVEN, Peter H., Ray Franklin EVERT a Susan E. EICHHORN, 2013. Biology of plants. 8th ed. New York: Freeman. ISBN 978-1-4292-1961-7.
Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)
A. Přednášky
Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání. Postavení baktérií a hub v systému organismů; systematický přehled zahrnutých skupin organismů.
Prokaryota, bakterie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie). Sinice.
Řasy a jejich systém. Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae.
Houby, houbové organismy a jejich systém - Oomycota, Chytridiomycota.
Sinice a řasy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Houbové organismy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Lišejníky - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Mechorosty - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
Plavuně, přesličky, kapradiny - pozorování stavby, herbářové položky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)
aktivní účast na praktických cvičení (1 absence - není nutná doložená omluva, 2 absence - domluva s vyučujícím po doložení důvodů nepřítomnosti a následné zadání zpracování eseje příslušné problematiky vyučujícím, 3 absence - problém...)
zápočtová poznávačka - 2 pokusy; písemný test k patnácti předem připraveným objektům (mikro či makro, všechno demostrováno v rámci praktik), kde je požadován u každého objektu český či vědecký název rodu, taxonomocké zařazení v rámci třídy a kusé informace o morfologii, ekologii atd.; výsledné hodnocení - každý objekt správně za 3 body, tedy celkové maximum za 45 bodů; hodnocení: uspěl = 30 bodů a více, méně než 30 = neuspěl.
složení ústní zkoušky (15 minut na přípravu) z předem vylosovaných otázek zahrnujících charakteristiku dvou rozdílných skupin (namátkou rozsivky a játrovky) - znalosti v rozsahu skrip Dostál, P. + obsah přednášek.
Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)