PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
STP1-Seminář systematické teologie - RET40225
Anglický název: Systematic theology Seminar
Zajišťuje: Katedra systematické teologie (27-SYST)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: RETN4021
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Petr Gallus, Ph.D.
Prerekvizity : RET4100
Je neslučitelnost pro: RET50225
Rozvrh ZS   
Anotace
Poslední úprava: doc. Petr Gallus, Ph.D. (21.09.2023)
Budeme číst teologickou klasiku: vybrané pasáže Systematické teologie Wolfharta Pannenberga. Pannenbergova trojsvazková systematika z let 1988-1993 se rychle stala osvědčeným textem, z něhož je možné načerpat jednak velmi fundovaný přehled historické diskuze a jednak promyšlený současný vhled do celku dogmatických otázek.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Petr Gallus, Ph.D. (02.09.2022)

Po absolvování kurzu studenti budou schopni:

1) kriticky číst texty probírané v kurzu

2) chápat texty probírané v kurzu, analyzovat jejich strukturu, logickou soustavnost a historický význam v kontextu dalších souvisejících témat a myslitelů

3) vyjádřt své pochopení a analýzu ústně

4) vyjádřit své znalosti písemnou formou, která reflektuje přečtené texty, je logicky koherentní, jasně podaná, obsahuje přiměřené analýzy a vhledy do problému, argumentuje přesvědčivě.

Literatura
Poslední úprava: doc. Petr Gallus, Ph.D. (21.09.2023)

Wolfhart Pannenberg: Systematische Theologie I-III, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht 1988-1993 = Systematic Theology I-III, London-New York: T and T Clark, 1994.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Petr Gallus, Ph.D. (21.09.2023)

I.

4. 10.

Úvod

II.

11. 10.

STh I: 48-73, 95-118 (teologie)

III.

18.10.

STh I: 119-136; 151-171 (pojem Boha)

IV.

25.10.

STh I: 189-198; 230-257 (náboženství)

V.

1.11.

STh I: 397-448 (Boží nekonečnost a láska)

VI.

8.11.

STh II: 175-202 (-231? člověk)

VII.

15.11.

STh II: 231-275 (hřích)

VIII.

22.11.

STh II: 325-363 (božství Ježíše Krista)

IX.

29.11.

STh III: 97-135 (církev)

X.

6.12.

STh III: 555-580 (smrt a vzkříšení)

XI.

13.12.

STh III: 530-546 (zlo)

 

20.12.

-------------------------- (vánoční prázdniny)

 

27.12.

-------------------------- (vánoční prázdniny)

XII.

3. 1.

[rezerva]

XIII.

10. 1.

shrnutí, závěrečná diskuze

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Petr Gallus, Ph.D. (02.09.2022)

Vyžaduje se, aby každý student

1) četl texty určené pro každou hodinu a aktivně se zapojoval do diskuze. Nepřipouští se více než dvě absence. Očekává se, že studenti se budou pravidelně účastnit všech vypsaných hodin. Studenti, kteří se nemohou zúčastnit některého ze setkání, se předem omluví (ústně, telefonicky, mailem). Za neomluvené absence může student dostat za úkol vypracovat dodatečnou práci. Předpokládá se, že student prostuduje a bude znát i podklady z hodin, z nichž se omluvil.

2) připravil alespoň jeden referát na zadaný text, tj. aby načrtl problematiku a strukturu textu, kriticky prezentoval hlavní argumenty a připravil alespoň 2 otázky pro následnou diskuzi.

3) napsal seminární práci na téma související s problémy či texty probíranými v kurzu, v rozsahu cca 15 stran A4 (řádkování 1,15, písmo Times 12b. či srovnatelné), s řádně provedenými poznámkami pod čarou či na konci textu, dle nějaké z obvyklých citačních norem (např. Chicago dle posledního vydání).

Každý pracuje sám za sebe. Každý může svobodně rozvíjet myšlenky druhých, reagovat na ně, kritizovat a analyzovat je, ale pokud tak činí, musí vždy uvést, s čí myšlenkou pracuje. Je nutné explicitně uvádět zdroje myšlenek, s nimiž student pracuje, a to nejen v případě tištěných textů, ale také v případě myšlenek kolegů a kolegyň či vyučujících. Budete-li mít jakékoli pochybnosti, jak správně odlišit vlastní práci od cizích myšlenek či jak správně citovat, obraťte se o radu na vyučujícího.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK