PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkum jazyka a gramotnosti - YTVP100
Anglický název: Language and literacy research
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D.
doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Neslučitelnost : YMPV007
Záměnnost : YMPV007
Je záměnnost pro: YMPV007
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Předmět seznamuje studenta s teoretickými východisky a klíčovými směry v současném výzkumu jazyka a gramotnosti v psycholingvistické a vývojové perspektivě. Seznamuje s vývojem této oblasti psychologického výzkumu v českém prostředí, akcentuje ovšem tuto oblast výzkumu především jako oblast evropského mezinárodního výzkumu. Předmět umožňuje základní orientaci v teoretických konceptech, které jsou nezbytným předpokladem pro porozumění problematice studia jazyka a gramotnosti v současné psychologii. Cíleně pak vede studenta k identifikaci konkrétního problému/tématu pro zpracování vlastního návrhu výzkumu. Témata: 1. Studium jazyka a gramotnosti v psycholingvistické vývojové perspektivě – vývoj tématu a významná teoretická východiska. 2. Vývojové souvislosti jazykových schopností a gramotnostních dovedností – relevantní teoretické modely. 3. Vývoj jazykových schopností – aktuální témata ve výzkumu v česko-slovenském prostředí i v evropském kontextu 4. Struktura jazykových schopností. 5. Poruchy vývoje jazykových schopností. 6. Gramotnost jako téma výzkumu v psychologii- aktuální situace ve výzkumu v česko-slovenském prostředí i v evropském kontextu. 7. Psycholingvistický přístup ke studiu gramotnosti, jeho vývoj a charakteristické znaky. 8. Významné teoretické koncepty pro studium gramotnost v psycholingvistické perspektivě (Jednoduchý model čtení, teorie rozměru psycholingvistické členitosti, teorie dvojí cesty vývoje gramotnosti…) 9. Rozvoj počátečního čtení a porozumění čtenému – vývoj a aktuální témata česko-slovenského výzkumu. 10. Rizikové faktory ve vývoji gramotnosti – vývoj a aktuální témata česko-slovenského výzkumu. 11. Specifické otázky cross-lingvistického výzkumu gramotnosti. 12. Prezentace a diskuse seminárních projektů a jejich diskuse. 13. Prezentace a diskuse seminárních projektů.
Sylabus
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Povinná literatura:
SNOWLING, M. J., HULME, C. (Eds.). (2008). The science of reading: A handbook (Vol. 9). John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly. ISBN 1405168110.

BRUNSWICK, N., McDOUGALL, S., de MORNAY DAVIES, P. (Eds.). (2012). Reading and dyslexia in different orthographies. Psychology Press. Vybrané kapitoly. ISBN 0415651336.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014). Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.

Doporučená literatura:
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.

CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., HULME, CH. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science, 2012, 23(5). s. 678-686.

KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K. PRESSLEROVÁ, P., RICHTEROVÁ, E. (2015). Porozumění čtenému III. - Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze. 234 s.

CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., HULME, CH. (2013). Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science, 24(9). str. 1398-1407.

McBRIDE, C. (2019). Coping with Dyslexia, Dysgraphia and ADHD: A Global Perspective. Routledge.

KUČERA, M., VIKTOROVÁ, I. (1998). Čtení/psaní v první třídě. In: Pražská skupina školní etnografie (Ed.). První třída (s. 61-168). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. http://kps.pedf.cuni.cz/psse/pdf/tridy/1/kuc.pdf.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK