Předmět má dva základní cíle. Prvním z nich je osvojení si teorie potřebné pro zvládnutí kvantitativních analýz v
psychologickém výzkumu, druhým pak příprava dat pro vlastní statistickou analýzu. Předmět Statistika v
psychologickém výzkumu I pokrývá teoretické základy kvantitativní analýzy, zejména exploraci dat, intervaly
spolehlivosti, velikost efektu, testování nulových hypotéz a statistickou signifikanci. Příprava dat bude prováděna v
programu SPSS a bude zahrnovat vizuální exploraci dat, zjišťování odlehlých hodnot a vlivných bodů, ověřování
předpokladů testů (aditivnost, linearita, normální rozdělení, homogenita rozptylů, nezávislost) a způsoby, jak
minimalizovat systematické odchylky (bias). Teoreticky zaměřené hodiny vztahující se k práci s daty budou
prokládány hodinami zacílenými na řešení konkrétních ukázkových příkladů. Důraz je kladen také na slovní popis
výsledků a na schopnost porozumět výsledkům v empirických kvantitativních studiích. Studenti budou průběžně
seznamováni s anglickou i českou statistickou terminologií.
Témata:
1. Statistické modely lineární a nelineární, průměr jako statistický model, shoda modelu s daty
2. Odhad parametrů, standardní chyba, výběrové rozdělení, výběrový rozptyl, interval spolehlivosti, jejich
výpočet, interpretace a grafické znázornění
3. Testování nulových hypotéz, Fisherova p-hodnota, testová statistika, jednostranné a oboustranné testy,
chyba 1. a 2. druhu a jejich pravděpodobnost, statistická síla testu, odhad velikosti vzorku
4. Problémy související s testováním nulových hypotéz a možná východiska (předregistrace studie,
odhady velikosti efektu /R2, Cohenovo d, poměr šancí/, metaanalýza, Bayesiánská statistika)
5. Seznámení se statistickým programem IBM SPSS (editor, vkládání a nahrávání dat, definování
proměnných, prohlížeč, okno pro syntax, nástroj PROCESS, plugin Essentials for R for Statistics, balíček WRS2)
6. Vizuální explorace dat (histogram, krabicový graf, sloupcový graf, spojnicový graf, bodový graf)
7. Praktické opakování společným řešením příkladů k tématu 6
8. Systematická odchylka (bias); odlehlé hodnoty a jejich identifikace (vizuální – histogram, krabicový graf;
pomocí z-skórů a mediánové absolutní odchylky), vlivné body
9. Praktické opakování společným řešením příkladů k tématu 8
10. Předpoklady statistických testů a jejich ověřování (aditivnost a linearita, normální rozdělení, homogenita
rozptylů, nezávislost) – vizuálně a pomocí statistických testů
11. Praktické opakování společným řešením příkladů k tématu 10
12. Minimalizace systematické odchylky – trimming, winsorizing, transformace dat
13. Praktické opakování společným řešením příkladů k tématu 12
14. Závěrečné opakování společným řešením příkladů ke zvoleným typům analýz
Sylabus
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Povinná literatura:
COHEN, J. A (1992). Power Primer. Psychological Bulletin, 112(1): 155-159.
CUMMING, G. (2014). The New Statistics: Why and How. Psychological Science, 25(1): 7-29.
FERGUSON, C. J. (2009). An Effect Size Primer: A Guide for Clinicians and Researchers. Professional Psychology-Research and Practice, 40(5): 532-538.
FIELD, A. (2017). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: SAGE. ISBN: 978-1526419521.
Doporučená literatura:
ABELSON, P. (1995). Statistics as Principled Argument. New York: Psychology Press. ISBN: 978-0-8058-0528-4.
CUMMING, G. (2012). Understanding The New Statistics: Effect Sizes, Confidence Intervals, and Meta-Analysis. New York: Routledge. ISBN: 978-0415879682.
DE VAUS, D. (2002). Analyzing Social Science Data: 50 Key Problems in Data Analysis. London: SAGE. ISBN: 978-0761959380.
GOOD, P. I., HARDIN, J. W. (2012). Common Errors in Statistics (and How to Avoid Them). Hoboken: Wiley. ISBN: 978-1118294390.
GRAVETTER, F. J., WALLNAU, L. B. (2017). Statistics for the Behavioral Sciences. Boston, USA: Cengage Learning. ISBN: 978-1305504912.
HOWELL, D. C. (2013). Statistical Methods for Psychology. Belmont, USA: Wadsworth, Cengage Learning. ISBN: 978-1111835484.
MORGAN, S. E., REICHERT, T., HARRISON, T. R. (2017). From Numbers to Words. New York: Routledge. ISBN: 978-1138638082.
ZEDECK, S. (2014). APA Dictionary of Statistics and Research Methods. Washington: American Psychological Association. ISBN: 978-1-4338-1533-1.